Сайт Медіацентру УжНУ
Підрозділ створений у липні 2013 року

Ментор – давній друг Одіссея, або Кожен сам відповідає за свої потреби

Деканеса філфаку УжНУ Галина Шумицька як представниця Закарпаття взяла участь у триденному тренінгу «Наставництво у програмах з багатомовної освіти» в Одесі

0 314

Ментор – давній друг Одіссея, або Кожен сам відповідає за свої потреби

Не інспектор, не оцінювач, не роздавач порад, не критикан – друг, до якого можна звернутися за порадою, якщо відчуваєш в цьому потребу. Саме такою бачать роль ментора, чи то наставника, європейські тренерки, що мають значний досвід роботи у програмах з упровадження багатомовної освіти.

Своїми ідеями вони радо ділилися з представниками українського освітнього менеджменту під час триденного навчального тренінгу «Наставництво у програмах з багатомовної освіти», що відбувався в Одесі з 27 до 29 березня. Від Закарпаття у ньому взяли участь деканеса філологічного факультету УжНУ Галина Шумицька та завідувачка кабінету координаційно-методичної діяльності ЗІППО Олена Ціник.

Робота провадилася під керівництвом експерта офісу Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин Андрія Гончака, а також МОН України, яке представляла Світлана Харченко – головна спеціалістка відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України.

Ментор – давній друг Одіссея, або Кожен сам відповідає за свої потреби

Обговорення пропонованих ідей на часі, адже 13 березня Кабмін схвалив проект закону «Про повну загальну середню освіту» – черга за Верховною Радою. Тож якщо нововведення успішно стартують, то на вчителів і учнів, батьків і освітніх управлінців чекають нові механізми їх реалізації, з-поміж яких і менторство: молодий педагог, який щойно розпочав роботу в школі, зможе розраховувати там на підтримку педагога з більшим досвідом, який отримуватиме 20% доплати до заробітної плати, адже має бути зацікавлений у розвитку молодого педагога. Гадаю, що й у системі вищої освіти це не менш актуально, бо ж за кафедру часто-густо стають учорашні студенти, які не мають жодного чи то професійного, чи то педагогічного досвіду, а старші й досвідчені колеги не завжди мають мотивацію та інтерес допомагати їм. І ось тоді ситуація стає проблемою: недосвідчений викладач готує недосвідченого студента, який іде в школу й готує недосвідченого учня, а той знову приходить у виш, викладач якого нарікає на щоразу нижчі його знання – і так по колу…

Ментор – давній друг Одіссея, або Кожен сам відповідає за свої потребиТож досвідчені європейські тренерки Світлана Бєлова з Естонії та Марина Гурбо з Бельгії ділилися своїм досвідом з освітянами чотирьох областей ­– Одеської, Запорізької, Чернівецької та Закарпатської, навчальні заклади яких беруть участь в експерименті «Формування багатомовності дітей та учнів: прогресивні європейські ідеї в українському контексті».

Наставництво – менторство – консультування – коучинг – професійна супервізія: завдяки низці цікавих інтерактивних вправ Світлана Бєлова розповідала про систему професійного консультування у програмі мовного занурення в Естонії, наскрізно проводячи думку про те, що кожен САМ ВІДПОВІДАЄ ЗА СВОЇ ПОТРЕБИ. А ще – що кожна висловлена думка є правильною, а метою будь-якого обговорення є почути аргументи іншого, а не обов’язково прийти до спільної думки. Діалог підтримує професійний саморозвиток учителя, поліпшує вміння аналізувати свою діяльність, підвищує готовність вирішувати свої проблеми, орієнтуватися у багатоваріантності можливих ситуацій, управляти ними, сприяє збереженню психічної рівноваги й запобігає професійному вигоранню педагога.

Марина Гурбо наполягала на суттєвій різниці між ментором і тим, хто проводить моніторинг. Процес в одного й іншого практично однаковий, але цілі й фокуси різні. Так, ментор аналізує дані разом з педагогом, рекомендує, допомагає, радить, консультує. Той, хто провадить моніторинг, є безпристрасним спостерігачем, констатує факти без оцінок, збирає дані, перевіряючи їх як мінімум із трьох різних ракурсів, джерел тощо.

– На власному досвіді довелося відчути, що ці відомості мають реальну новизну тільки тоді, коли намагаєшся пропустити їх крізь свій досвід, не вмикаючи оцінку. І це те, чого всім разом треба вчитися. Бо у житті, й особливо у професійній діяльності, часто даємо поради щодо того, чого не маємо у власному досвіді, а виходить, що воно просто не працює. Це не плюс і не мінус – це просто так є, – підсумовує результати участі в заході Галина Шумицька.
Медіацентр УжНУ –
за інформацією учасниці тренінгу Галини Шумицької
Залишіть відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.