Відбулася п’ята, ювілейна, літня школа на тему «Верховенство права і конституціоналізм»
Кредо заходу: свобода, жага до прогресу і вірність Конституції
Однак питання свободи лежить в основі вільного від зовнішнього тиску вибору особи та ефективності інституцій, покликаних обмежити сваволю влади. Революція є лише рефлексією на узурпацію влади та утиски і зловживання тиранії. Натомість реальний конституціоналізм спирається також ефективно на чинну систему захисту прав людини і забезпечення поваги до гідності індивіда.
Це і є лейтмотивом усіх п’яти літніх шкіл «Верховенство права і конституціоналізм». На основі конкурсного відбору її слухачами стають кращі аспіранти й студенти юридичних вищих навчальних закладів, факультетів та наукових установ України. На перший погляд, завдання школи просте – сприяння формуванню майбутньої еліти конституціоналізму в Україні. Однак воно відповідальне, адже ми говоримо про вільних людей, які покликані відчувати відповідальність за можливі наслідки своїх майбутніх рішень і давати адекватні відповіді на соціальні виклики на стратегічну перспективу. А для цих цілей також потрібен реально незалежний і справедливий суд, зокрема ефективна діяльність конституційної юстиції.
Слід наголосити, що всі літні школи пройшли за люб’язного сприяння та під егідою Координатора проектів ОБСЄ в Україні.
Родзинкою ювілейної літньої школи стало її відкриття і проведення першого дня занять у стінах Конституційного Суду України. Школу відкрив змістовною лекцією про основні засади конституціоналізму суддя Конституційного Суду України, професор, член-кореспондент НАПрНУ, суддя ad hoc Європейського суду з прав людини Станіслав Шевчук.
Розважливою та структурованою була презентація про особливості конституційної реформи у сфері судочинства заступника голови Адміністрації Президента України Олексія Філатова. На ролі Конституційного Суду у трансформації та поглибленні механізму захисту індивідуальних свобод на прикладі справи про судовий контроль за госпіталізацією недієздатних осіб до психіатричного закладу від 1 червня 2016 року наголосив Голова Європейського комітету із запобігання тортур Микола Гнатовський.
Національний радник з правових програм Відділу верховенства права Координатора проектів ОБСЄ в Україні Олександр Водянніков на правах модератора, вітаючи гостей, зазначив, що у заході беруть участь представники всіх регіонів України, які пройшли досить серйозний конкурс і які є «майбутнім нашої держав». Констатував, що «ми переживаємо карколомні події у сфері конституційного права країни». Пан Водянніков наголосив, що конституційна реформа в частині правосуддя – це успіх не лише України, але і Європи.
Слухачам літньої школи було також організовано екскурсію по Конституційному Суду України, адже саме конституційна юстиція є осердям конституціоналізму.
Далі літня школа перемістилася у готельний комплекс у Чернігівській області, в якій були презентації з проблемних аспектів конституціоналізму провідних вітчизняних науковців – Президента НАПрНУ Олександра Петришина, Президента НаУКМА Андрія Мелешевича, Юрія Барабаша, Олександра Водяннікова, Дмитра Гудими, Василя Лемака, Наталії Мішиної, Станіслава Погребняка, Сергія Різника, Михайла Савчина та Станіслава Шевчука. Проголошені лекції були пронизані інтерактивністю, оскільки переважно проходили в дусі дискусій та обговорення окремих аспектів верховенства права.
Палкі дискусії були проведені зі слухачами Літньої школи керівником проекту Democracy Reporting International Ukraine з актуальних проблем сучасного конституціоналізму, зокрема втілення судової реформи, стосовно права громадян на носіння зброї, обрання суддів. Це підготувало надійний ґрунт до кульмінації літньої школи – модельного судового засідання. Тут власне справжні компетентності і професійні якості слухачів були якнайкраще продемонстровані.
Насичені заняття з дев’яти ранку та шести вечора. А ще були екскурсії до давнього князівського міста Чернігова, зокрема до його старовинних церков, Антонієвих печер, і зйомки на фоні сучасного графіті та мальовничих схилів річки Десни. Відвідали древній форпост Чернігова – містечко з прозорим і чистим повітрям Седнів, де мали свою садибу меценати і громадські діячі, представники старовинного козацького роду брати Лизогуби, в яких зупинявся із краєзнавчою експедицією Тарас Шевченко, що також залишило приємні згадки для учасників Школи.
Пропонуємо вашій увазі також добірку відгуків слухачів V Літньої школи.
Андрій Матат, КНУ ім. Тараса Шевченка: «Досить часто мене запитують: нащо тобі ці всякі школи!? – Поясню. Літня школа п’ять років поспіль збирає на тиждень небайдужих, істинно віруючих в конституційні цінності та допитливих ентузіастів – як учасників, так і лекторів. Захід названо школою, але цей проект є набагато вищим за просто вичитку лекцій під запис. Тут немає місця дубовим зубрилкам, бо зубріння – то шлях до легізму. На школі не шукають покемонів, тому що їх знають поіменно, адже їхні вчинки – хрестоматійні приклади, які вчергове дають зрозуміти: право і закон – то є різні речі. Давно вже ясно, що ходити в університет, писати лекції та полювати на бали до сесії – недостатньо, бо книжники ніколи не зрозуміють, що таке конституціоналізм. Шукаючи текст вони падають у яму щонайменше позитивізму, а також стають одержимими, на перший погляд, прийнятними теоріями, які часто-густо нав’язуються. Тому на літній школі руйнуються шаблони та розвивається критичне мислення».
Олександр Сідєльніков, аспірант НЮУ ім. Ярослава Мудрого:«Найголовніший висновок, який я зробив для себе після цього заходу, це остаточне усвідомлення того, що закони ніколи не почнуть повноцінно діяти, доки суспільство не усвідомить цінності тих ідей, які стоять за ними. У нашій країні вже 25 років будують дім без добротного фундаменту, тому не дивно, що хатинка виходить хиткою. У центрі державотворчих процесів мають бути верховенство прав людини, реальна обмеженість держави законом, повага до гідності індивіда та інших основоположних цінностей. Напевне, це банальність, але розуміння навіть таких елементарних речей Україні вкрай не вистачає. При цьому важливо не лише декларувати відданість подібним ідеям, а й щиро їх прийняти та захищати. На мій погляд, кожен лектор тією чи іншою мірою прагнув донести цей меседж до аудиторії. При цьому робилося це талановито, пристрасно, з величезним бажанням».
Анастасія Цибулько, студентка НаУКМА: «Літо і школа – ніби такі майже протилежні поняття… І не подумала б колись, що сполучення «літня школа» буде викликати такі шалені та безмежно позитивні емоції.
Особисто для мене літня школа вщент знищила стереотипи, які не встигли ще розвалитися самі. Ніколи не могла собі навіть уявити, що буду особисто невимушено спілкуватися з такими поважними людьми у зовсім неформальних умовах: жартувати, вести розмови не лише про право і просто подорожувати до Чернігова та Седніва.Також, не можна не відзначити ту чудову атмосферу, яка панувала протягом усіх лекцій (і не тільки) літньої школи: жарти про бобрів, покемонів, кондиціонери… Усі ці спогади тепер завжди будуть малювати щирі усмішки на наших обличчях».
Марія Безсонова, аспірантка ЮАУ ім. Ярослава Мудрого: «Літня школа конституційного права відкриває нові світи знань, простори умінь та навичок… Саме тому школа асоціюється в мене з кораблем із величезними вітрилами, який невпинно несе до нових звершень і перемог.
На думку К.Поппера, наука прогресує завдяки сміливим ідеям, висуванню нових і поваленню колишніх теорій. Треба віддати належне школі, яка вчить нас критично мислити, бачити прихований зміст текстів, роботи висновки самостійно, не спираючись на встановлені суспільством стереотипи. Це є запорукою того, що слухачі школи в майбутньому будуть гідними продовжувачами спільної великої справи».
Віталій Дячук, студент УжНУ: «До нашої школи можна написати, що при створенні конституції «батьки-засновники» повинні думати передусім про те, що любить «риба», а не про те, що їм потрібно. Тоді ми будемо спостерігати розвиток суспільства та повагу до фундаментальних принципів права… Так склалася історія, минулого нам не змінити, але майбутнє ж за нами. Як казали у школі, очікуємо поліпшення зі зміною покоління. І, як на мене, це покоління (незалежної України) виховується саме тепер, мені дуже приємно, що маю можливість знайомитися і обмінюватися ідеями з цими людьми, а ще більш приємно, що є можливість вчитися у правової еліти України».
Павло Величко, студент УжНУ: «Протягом тижня на Чернігівщині ми не просто додатково вивчали основи конституціоналізму та принципу верховенства права, а й фактично постійно переосмислювали свою роль як юристів у правовому житті нашої держави. Ми з’єднали дружніми стосунками представників різних регіонів України, які мають активну життєву позицію та прагнуть підвищувати власну компетентність і пропагувати повагу до права. Здається, що ці фундаментальні речі відірвані від реальності, проте саме з цього починають будувати фундамент вільного суспільства, яке поважає людську гідність та панування справедливості».
Прощавай, школо! До нових зустрічей!