На домашку – зварити мед із кульбаб і продати повітря: в УжНУ почалися курси «Україна-Норвегія»
П’яті курси перекваліфікації віськовослужбовців та членів їх сімей в Ужгородському університеті переорієнтувалися з розвитку туризму на інноваційну діяльність
ПРОГРАМА КУРСІВ ЗМІНЮЄТЬСЯ
Курси перекваліфікації віськовослужбовців та членів їх сімей «Україна-Норвегія» діють при УжНУ вже третій рік. Учасників набрали вп’яте. У попередні роки програма була орієнтованою на розвиток туризму. Цього разу вирішили дещо переорієнтуватися:
«Ми обрали новий напрям – інноваційну діяльність. Чому? Щоб не зациклюватися на одному, – пояснює Федір Шандор. – Ми залишили трошки туризму. Але реагуємо на реалії життя, тож додали інноваційні моменти: SMM, маркетинг, інноваційне підприємництво, учасники вчаться створювати власні проєкти, дізнаються про правові аспекти власного бізнесу тощо».
Федір Шандор розповідає, що за час реалізації курсів на Закарпатті змінилося 80 % лекційного наповнення, на 50 % змінилися самі лектори, подача матеріалу теж відрізняється. А завдяки карантину іншим став і формат навчання.
ТУТ ВЧАТЬ ЗДІЙСНЮВАТИ МРІЇ
«Ми вирішили відійти від переповненого ринку туризму. Хоча залишили розділ екскурсоводства (наздоженемо його після завершення карантину). Але бачимо, що в учасників є запит на реалізацію мрій: хтось хоче відкрити дитячий садок, хтось мріє про фермерство чи екосадибу. Цього разу узагальнили всі потреби, які декларували учасники попередніх семестрів, і тепер навчаємо інноваційної діяльності. Далі будемо дивитися, як це спрацює, будемо вдосконалюватися та орієнтуватися на запит слухачів», – переконує координатор проєкту від УжНУ.
ЗАВДАННЯ ЗМУШУЮТЬ ВИХОДИТИ ІЗ ЗОНИ КОМФОРТУ
Розмалювати писанку у стилі Енді Воргола, зварити мед із кульбаб, придумати заробіток на воді та повітрі – це далеко не повний перелік домашніх завдань, які вже дістали й виконали учасники навчання. Це змушує виходити із зони комфорту, мислити ширше і вилазити за межі рамок.
Навчання почали трохи пізніше, ніж планували – втрутився карантин. Ясна річ, працюємо в режимі онлайн: щодня відбуваються лекції, додаткові матеріали учасники черпають із сайту електронного навчання УжНУ. Там само здають письмові домашні завдання. Крім того, викладачі надають додаткові лекції – записи із попередніх семестрів.
Вперше кожен тиждень присвячений конкретній темі. Загалом протягом 12 навчальних тижнів учасники курсів познайомляться із фандрейзингом, краундфандингом, просьюмеризмом. Вивчатимуть проблему сміття і його переробки, дізнаватимуться нове про землю і ферму. Один тиждень стосуватиметься туризму і ресторанного бізнесу, інший – збору дикорослих рослин, ще один – сезонних професій та підзаробітку. Тут навчатимуться перетворювати хобі на бізнес, створювати тренінги й навчальні курси на основі професійних знань. Говоритимуть про спорт, фітнес, соціальну сферу як бізнес та нові професії і їх перспективи на Закарпатті.
Продовження карантину може вплинути на тривалість навчання: «…тоді теорію вичитаємо, а практичну частину залишимо на час виходу з карантину: це екскурсії, виїзди на інноваційні об’єкти, знайомство із підприємцями», – каже Федір Шандор.
УЧАСНИКИ І ВИПУСКНИКИ КУРСІВ СТАЮТЬ ДРУЖНОЮ РОДИНОЮ
Курси перекваліфікації прослухали вже близько 120 осіб. Із усіма ними є контакт, їхні починання підтримують та допомагають розвивати як викладачі, так і інші учасники.
Федір Шандор резюмує: «Ми не втрачаємо зв’язки з нашими слухачами – багато з них стали колегами по туризму і підприємництву, товаришами. Тому курси не закінчуються – вони тривають навіть після завершення навчальної частини».
Врешті випускники отримають три види сертифікатів: про проходження курсів від УжНУ, від норвезького університету Nord та додатковий сертифікат від Закарпатської туристичної організації за конкретним напрямом. А ще – друзів та колег, які завжди порадять і підтримають.