Про ТБ і радіо, а також навчальний процес у виші – на власні очі та вуха
Екскурсію до закарпатськї філії Національного суспільного мовника першокурсникам відділення журналістики влаштували їхні старші колеги-магістранти
Така нагода випала й нинішнім першокурсникам, котрі починають опановувати журналістських фах. Супроводжували їх студенти-магістранти, котрі в рамках навчальної дисципліни «Моніторинг та діагностика навчального процесу» (викладачка – деканеса філфаку Галина Шумицька) вчаться аналізувати складові навчального процесу в сучасному виші в ролі наставників, допомагають викладачам у процесі адаптації журналістів-початківців у нових для них умовах тощо. Цього разу модератором екскурсії був студент-магістрант Данііл Самсонов, який працює у складі філії ведучим і редактором ранкового телеефіру. Тож «свої серед своїх» допомогли одне одному глибше відкрити таємниці телерадіокомпанії.
За традицією, ознайомлення з історією закарпатського телебачення і радіо починається в музеї на базі телецентру. Тут зібрані приклади раритетної професійної техніки: від широких магнітних плівок, завважки майже по 10 кг, до застарілих громіздких телекамер, котрі не до снаги підняти одній людині. Саме в музеї гості змогли побачити, як свого часу створювали передачі без комп’ютерів, монтували відео на касетах, як власноруч малювали телезаставки і виставляли їх на спеціальні пюпітри – і це лише частка того, що може продемонструвати музей телестудії. Передбачуваним було здивування студентів, наскільки відмінною від сучасної була техніка ще 40–50 років тому і як вона еволюціонувала за такий короткий час.
Ще більше вражень викликав побачений на власні очі знімальний павільйон: масштабний, з кількома знімальними декораціями, оснащений спеціалізованою технікою. Студенти могли фотографуватися на майданчиках телепрограм, які звикли бачити лише на екранах, а це «Ранок з UA: Закарпаття», «Тема дня», «Новини» тощо. Завітала екскурсійна група й до ньюзруму, де пишуться й одразу виходять в ефір новинні випуски. Не випадково саме в цьому підрозділі працюють переважно випускники відділення журналістики УжНУ. Згодом побували й у студії радіо «Тиса FM», котра нині нагадує відкритий простір, де під одним дахом одночасно працюють ведучі, звукорежисери, випускові редактори тощо.
Завершальним етапом заходу стало вже ближче знайомство у прес-центрі телеканалу, де, утворивши пари, студенти у формі гри мали розповісти про свого колегу/колегиню. Упродовж 7 хвилин їм потрібно було назбирати якомога більше фактів, аби згодом презентувати свого партнера. Таким чином студенти-магістранти змогли краще познайомитися з колегами-початківцями, дізнатися про їх перші враження від знайомства з майбутнім фахом.
Прокоментувати роботу студентів-магістрантів ми попросили деканесу Галину Шумицьку: «Я дуже задоволена ставленням наших цьогорічних магістрантів до своєї роботи – воно усвідомлене й доросле. Гадаю, що їх співпраця з першокурсниками впродовж семестру пішла на користь як одним, так іншим: старші вперше на власному досвіді мали змогу переконатися, наскільки непростою є праця педагога в сучасних умовах, коли він є заручником якихось кількісних показників, скажімо, зацікавлених в освіті студентів, а вони такими не є з різних причин: надто юні, аби свідомо обирати майбутній фах, обирали його під тиском чи спонуканням старших, не мають чіткої мотивації тощо. Першокурсники ж, спілкуючись зі старшокурсниками, легше проходять адаптаційний період у виші, навчальний процес у якому має суттєві відмінності від шкільного.
Під час наших з магістрантами занять я ділилася з ними прийомами роботи, які опанувала під час викладацького Кампусу з командної роботи і комунікації, організованого ГО «Вище» в Чернівецькому університеті за підтримки Британської ради та МОН України, а вони своєю чергою апробовуали їх під час роботи зі студентами молодших курсів переважно в рамках дисципліни «Основи журналістики». Суміжно з нашою магістранти опановували навчальну дисципліну «Методика викладання у вищій школі» (викладачка – доцентка Галина Шаповалова), у рамках якої провели свої перші лекції, семінарські, практичні, тож можна сказати, що вони повністю готові до педагогічної практики у виші, яку матимуть наступного семестру».
фото Ольги Брайлян та Софії Бурди