Сайт Медіацентру УжНУ
Підрозділ створений у липні 2013 року

Міждисциплінарний експеримент у стінах замку: історики та юристи УжНУ об’єдналися для вивчення витоків закарпатської освіти

Викладачі апробували нову методику спільних занять, де студенти крізь призму двох наук досліджували становлення єзуїтського колегіуму та правові засади навчальних закладів XVII століття, завершивши день пізнавальним «науковим пікніком» старим Ужгородом

0 3

Міждисциплінарний експеримент у стінах замку: історики та юристи УжНУ об’єдналися для вивчення витоків закарпатської освіти

Не таємниця, що світовим трендом поступу науки та програм освітньої підготовки у вищій школі є міждисциплінарність. А поєднання історичних та юридичних дискурсів є природним за замовчуванням.

Міждисциплінарний експеримент у стінах замку: історики та юристи УжНУ об’єдналися для вивчення витоків закарпатської освіти5 грудня студенти-історики ІІІ курсу та майбутні юристи, нині ще першокурсники, зосередилися на студіюванні проблеми витоків освіти вищого чину у нашому регіоні. Було заслухано ряд рефератів. Студентки Тімея Корент і Катерина Топунова виступили зі співдоповіддю, висвітливши становлення та розвій єзуїтського колегіуму у Гуменному, котрий був відкритий клопотами власника домінії графа Георгія Друґета у 1613 р. У 1646 р. колегіум перевели до Ужгорода і заклад продовжив освітньо-виховну підготовку у комфортному приміщенні, маючи всі необхідні елементи інфраструктури, зокрема чудову бібліотеку. Під час вивчення дисципліни «Історія освіти і педагогіки нового часу (XVI – поч. ХХ ст.)», майбутнім освітянам-історикам важливо знати, що початки вищої освіти в Україні – це не тільки Острозька академія чи Києво-Могилянський колегіум, а це ще й Гуменнянсько-Ужгородський єзуїтський колегіум.

Студентам юридичного факультету, крім інформації з історії і культури України, важливо було зрозуміти правове унормування справи відкриття навчальних закладів вищого чину. Це і процедура узгоджень з тодішньою світською та церковною владою, і досягнення відповідностей форматові таких освітніх осередків. А те, що уявлення про ледь не масову неписьменність та перебування нашого краю буцімто десь на маргінесі освітньо-культурного розвитку тодішньої Європи є глибоко хибним, свідчить сузір’я яскравих інтелектуалів і вчених, котрі уславили Закарпаття в першій половині ХІХ ст. Про одного з них – Івана Орлая, блискучого педагога, директора Ніжинської гімназії вищих наук, доповідала студентка ІІІ курсу Анастасія Товтин.

Фаховий супровід міжфакультетського семінару забезпечували модератор, старший викладач кафедри модерної історії України та зарубіжних країн Сергій Ганус та доцентка кафедри археології, етнології та культурології Оксана Ферков, котра є відомою фахівчинею підважених проблем обговорення, виконує цікаві міжнародні проєкти та має ґрунтовні публікації. Коментарі Оксани Василівни вносили важливі уточнення щодо реконструкції маловідомих, а то й взагалі невідомих фактів історії Гуменнянсько-Ужгородського колегіуму.

Насамкінець імпреза завершилася науковим пікніком по освітніх траєкторіях історичної частини Ужгорода, котрими студентів провів знаний екскурсовод, талановитий викладач і науковець Юрій Славік – доцент кафедри археології, етнології та культурології УжНУ.

Варто відзначити директорку Закарпатського обласного краєзнавчого музею ім. Т. Легоцького Ольгу Шумовську, котра завжди прихильна до навчально-просвітницьких задумів та ініціатив. Важливі організаційні питання з їхньої підготовки завжди готові допомогти вирішити чарівні співробітниці музею Іванна Бабинець – магістрантка факультету історії та МВ, котра вже працює за фахом і встигла здобути реноме сумлінної ініціативної музейниці, а також її колега Неллі Гасинець. Щира подяка їм і найкращі побажання!

Сергій Ганус,
старший викладач кафедри модерної історії України та зарубіжних країн
Залишіть відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються дані ваших коментарів.