Як магістранти-медійники навчали медіаграмотності школярів, студентів і колег-журналістів

Серед підсумкових завдань із дисципліни, яку викладають професор Юрій Бідзіля і доцентка Наталія Толочко, – розробка власного курсу з медіаграмотності, творчих проєктів із протидії дезінформації та проведення практичного заняття (тренінгу, воркшопу), що включає авторські напрацювання. Цього року студенти проводили такі заняття для школярів, студентів, а також колег по медіагалузі.
Одне з нетипових і водночас ефективних занять у форматі дискусії провів магістрант, редактор сайту «UA-Футбол» Ігор Семйон для своїх колег. Темою обговорення стала політика написання заголовків новин і пошук балансу між клікабельністю й журналістськими стандартами. У той період у редакції направду дискутували про цю проблему, обговорюючи можливості для поліпшення якості роботи й дотримання вимог рекламодавців. У другій частині заняття Ігор спільно з журналістами виробили внутрішньоредакційні механізми висвітлення на сайті тем, що торкаються політичної, соціальної сфер.
«Заняття з медіаграмотності було доречним, оскільки перед нашою редакцією постали кілька викликів, подолання яких вимагало від робочого колективу консолідації та вироблення певної стратегії. Дуже добре, що навчання в магістратурі вдалося поєднати з трудовою діяльністю. У цьому, власне, і є цінність навчання: тоді воно живе, практичне й максимально корисне», — розповів Ігор.
Практичне заняття для першокурсників відділення журналістики УжНУ провела магістрантка Лілія Марковці. Вона обрала тему «Алгоритми соцмереж, інформаційна бульбашка і конфіденційність». Студенти дізналися, як алгоритми формують «стіни» навколо користувача, чи справді нас прослуховують, а також дістали практичні поради для цифрової гігієни й рекомендації, як обійти алгоритми. Також виконували інтерактивні завдання, що допомогло закріпити знання.
«Завдяки тому, що студенти розуміли контекст, частково були в темі, комунікація вийшла невимушеною і продуктивною. Ставили питання, ділилися власними думками, і це для мене є показником успішності», — поділилася Лілія.

Ще одна магістрантка Крістіна Микулін працювала з учнями 11 класу Буштинського ліцею №2, до яких несподівано під час заняття приєдналися й шестикласники. Студентка мала на меті дати школярам базові знання з медіаграмотності: пояснила поняття інформації та медіа, ознайомила з класифікаціями фейків і разом з учнями проаналізувала клікбейтні заголовки.
«Я очікувала працювати лише з 11 класом, але на заняття прийшли й шестикласники, тому довелося швидко адаптувати матеріал під різний вік. Це не стало проблемою — я навчалася на бакалавраті за спеціальністю «Середня освіта» і маю досвід роботи в школі, тому почувалася абсолютно впевнено і комфортно як риба у воді», — розповіла Крістіна.

За її словами, аудиторія була уважною, активною та вдячною: учні охоче включалися в комунікацію, відповідали на запитання й навіть дискутували. Для багатьох інформація була новою, але там, де вони вже щось знали, із задоволенням вступали в обговорення.
З наймолодшими школярами працювала Рената Яцко – навчала медіаграмотності учнів 2 та 3 класів Ліцею «Невицький замок» Оноківської сільської ради. Вона підготувала для них уроки про правила безпечної поведінки в інтернеті. Щоб дітям було цікавіше, Рената створила короткі мультфільми про кота Вебчика, який розповідав історії зі свого життя в мережі та пропонував пограти в гру. У такий спосіб школярі навчалися не спілкуватися з незнайомими людьми в онлайн-іграх, не переходити за сумнівними посиланнями та не надсилати особисті дані.
«Спочатку було лячно, бо я не знала, чи зможу налагодити контакт із учнями. Але вони відразу почали емоційно розповідати свої історії, пов’язані з інтернетом, охоче грали в ігри. Одного учня дуже зацікавило, яким чином кіт Вебчик надіслав мені своє відеоповідомлення. Тому я була вимушена створити електронну пошту Вебчика, щоб показати повідомлення від «пухнастого друга». Це викликало ще більший інтерес у дітей і допомогло закріпити матеріал у легкій ігровій формі», — розповіла Рената.
Заняття «Кібербезпеĸа та приватність: захист персональних даних і розпізнавання шахрайства в інтернеті» для студентів Карпатського університету ім. Августина Волошина провели магістрантки Христина Сібулатова й Галина Катрій. Зізналися, що з аудиторією підлітків було непросто знайти спільну мову, та завдяки інтерактивним вправам, корисним порадам, креативному завданню про шахрайські мейли вдалося досягти результату.
Тож практичні завдання з медіаграмотності, які вже третій рік поспіль проводять студенти для молодших і старших колег, стали не просто навчальним етапом, а й корисним досвідом для аудиторій. Школярі, студенти здобули базові знання, практичні навички цифрової гігієни, а журналісти з досвідом — удосконалену редакційну стратегію.