Сайт Медіацентру УжНУ
Підрозділ створений у липні 2013 року

Про інформаційну гігієну під час війни говорили на тренінгу для сімей ВПО

Учасники вчилися визначати маніпуляції в інфопросторі та протидіяти їм

0 103
10 серпня у приміщенні Фонду Андрія Півня відбувся тренінг на тему «Інформаційна гігієна сім’ї під час війни». Провели його в межах проєкту «Європейські канікули в Ужгороді», що має на меті охопити ВПО, батьків та їхніх дітей (від 6 до 14 років), активностями й заходами в різноманітних форматах і напрямках: дозвілля, творчість, розваги, освіта, розвиток тощо.

Про інформаційну гігієну під час війни говорили на тренінгу для сімей ВПОСпікерками заходу стали письменниця, дослідниця медіапростору, засновниця ініціативи з інфогігієни «Як не стати овочем» Оксана Мороз і дитяча та сімейна психологиня, письменниця, авторка і ведуча радіопрограм Катерина Гольцберг.

Катерина Гольцберг
Катерина Гольцберг

«Ідея тренінгу з сімейної інформаційної гігієни виникла в нас за рік до повномасштабного вторгнення, а перший семінар мав відбутися 5 березня 2022 року. Звісно ж, ми його не провели. За цей час програма дуже змінилася. Тоді це була більш загальна інформація, тепер — акцентуємо увагу на тому, що відбувається в інфопросторі під час війни», — розповідає Катерина Гольцберг.

Під час тренінгу учасники вчилися визначати маніпуляції в інформаційному просторі та протидіяти їм. Спікерки наголошують: не важливо, скільки вам років і якими соцмережами ви користуєтеся, — інформаційна гігієна важлива для всіх. Принципи маніпуляцій на всіх платформах однакові, тож достатньо раз їх зрозуміти, щоб помічати скрізь.

Про інформаційну гігієну під час війни говорили на тренінгу для сімей ВПОПерше правило інформаційної гігієни: тільки-но щось викликає у нас сильну емоцію (щастя, жалість, злість тощо), не варто одразу реагувати чи поширювати — спершу перевіряємо інформацію! Зробити це доволі просто — шукаємо першоджерело у Google. Особливо пильно треба ставитися до фото. Їх також слід «закинути» в пошуковик і подивитися, на яких сайтах і з яким підписом, можливо, публікували ці світлини.

Оксана Мороз зазуважує: «Раніше ми жили в аналоговій ері, дивилися новини з телебачення, читали їх у газетах. Займатися маніпуляціями тоді могла лише окрема група впливових осіб. Нині ж цифрова ера, і маніпулятором може стати кожен, хто має трохи грошей і доступ до інтернету. Нині маємо багатоканальність інформації, яка дуже швидкоплинна. Раніше почув новину, обговорив її з рідними, друзями чи сусідами, і це ніяк не вплинуло на інших. Тепер — тільки опублікуєш допис, його вже вподобали, прокоментували, поширили і забули. На тлі цього з’являються маніпуляції, бо наш мозок щосекунди отримує масиви нової інформації, через що не здатен відфільтрувати, де правда, а де брехня».

Оксана Мороз
Оксана Мороз

Щоб продемонструвати це, Катерина Гольцберг запропонувала кілька тестів, до яких залучила дітей. Завдання давалися нелегко не лише маленьким учасникам, а й дорослим. «У нашої уваги дуже багато показників. Це і вміння концентруватися, і вміння розподіляти, і звісно ж, утримувати. А якщо потік інформації дуже великий, ми це зробити не можемо», – підсумувала експеримент психологиня.

Ще одне важливе правило – «безкоштовний сир лише в мишоловці». Чи платите ви за інформацію? Якщо ні, — то ви і є товаром. А точніше — дані про вас (стать, вік, місце проживання, інтереси, контакти тощо). Є багато неочевидних інструментів, через які збирають дані. Серед них: безкоштовні тести, флешмоби, в яких люди публікують дописи з однаковим текстом, створення патріотичних аватарок, розсилки у месенджерах та ін. Щоб краще зрозуміти «темний» бік соціальних мереж, спікерки радять подивитися документальний фільм «Соціальна дилема».

Поговорили і про дофамін. Не лише наркотики, алкоголь чи цукор є джерелами швидкого дофаміну. До цього списку входять також короткі відео й комп’ютерні ігри. Проте спікерки наголошують, що батьки не мають відбирати у дітей гаджети, варто, навпаки, дати дитині насолодитися грою чи соцмережами, але обмежити цей час.

Наприкінці заходу всі учасники отримали корисні подарунки від Фонду Андрія Півня.

Анастасія Лабик
Залишіть відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.