«STEMLab Synergy»: Україна та Румунія об’єднуються для розвитку STEM-освіти
Міжнародний проєкт спрямований не лише на оновлення освітньої інфраструктури, а й на довгочасне формування інтересу до природничих і технічних дисциплін, подолання стереотипів, зокрема гендерних, розвиток ключових навичок, потрібних на сучасному ринку праці

Захід модерував Євгеній Лукша, голова правління Асоціації проєктних менеджерів «ЯДРО», яка виступає одним із ключових партнерів проєкту разом із Ужгородським національним університетом та румунською Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara Judetul Satu Mare.
Проректорка УжНУ з науково-педагогічної роботи Мирослава Лендьел зазначила: «На сьогодні наш університет реалізує 6 міжнародних проєктів. А це понад мільйон євро коштів, які будуть залучені на розвиток вишу на цей і наступний рік. Це велика відповідальність для нас, проте вона відкриває багато можливостей. Якби не було підтримки європейського ком’юніті, ми б не були хорошими подавачами грантів. Тому дуже вдячні нашим старим друзям і новим партнерам».

Серцем проєкту стане STEM-хаб на базі Ужгородського національного університету, де розмістяться чотири високотехнологічні лабораторії. Вони будуть створені на базі Навчально-наукового інституту хімії та екології, біологічного, математичного та фізичного факультетів. Цей формат дозволить 22 школам Закарпаття проводити практичні заняття у професійному освітньому середовищі — підхід, який є одним із перших в Україні і демонструє ефективну взаємодію між вищою та середньою освітою на регіональному рівні. Додатково до чотирьох лабораторій в Ужгороді, буде створено ще три STEM-лабораторії у сільських школах повіту Сату-Маре в Румунії.
Окрім цього передбачено підготовку 17 тренерів і вчителів зі STEM-дисциплін: 12 в Україні і 5 в Румунії. Їх обиратимуть із працівників університету, тренерів-практиків, вчителів STEM-предметів і студентів магістратури.

«Ми розробили цей проєкт, щоб поліпшити доступ до якісної STEM-освіти ужгородських школярів, учнів середніх шкіл Закарпатської області й міста Сату-Маре», — пояснює керівниця проєкту, проектна менеджерка Асоціації проєктних менеджерів «ЯДРО» Ксенія Охотник.
Проєкт спрямований на вирішення кількох ключових проблем: невідповідність освіти потребам ринку праці, недостатня освітня інфраструктура, брак інструментів і підходів до сучасного STEM-навчання, низький інтерес до STEM-дисциплін і слабке уявлення про кар’єрні перспективи серед молоді.

«Логічно і правильно, що Ужгородський університет бере участь у цьому проєкті, адже він є провідним закладом вищої освіти в регіоні, – зазначає проректор УжНУ з науково-педагогічної роботи Ігор Король. – Не секрет, що Закарпаття нині стає новим промисловим центром України. Уже маємо налагоджені нові сфери співпраці з роботодавцями, зокрема з тими, які релокувалися з інших регіонів. Усі вони кажуть, що потрібно набагато більше кадрів, які виховані в рамках STEM-освіти. Цей проєкт є відповіддю на виклики, який дозволить нам протягом багатьох років готувати якісні кадри для промисловості регіону».

З румунського боку менеджеркою проєкту є Ніколета Лашан з Асоціації міжмуніципального розвитку повіту Сату-Маре. «Як партнери цієї ініціативи, ми прагнемо створити базу для сталого розвитку освітньої системи в нашому регіоні», — зазначає вона.
Румунські колеги не лише створюватимуть власні STEM-лабораторії, а й адаптовуватимуть програму, розроблену українською стороною, до контексту румунської освітньої системи, проводитимуть тренінги для вчителів і залучатимуть дітей до міжнародних заходів.
Проєкт передбачає мотиваційні заходи для учнів 12–17 років – ярмарки професій, міжнародний табір, конкурси, що мають надихнути молодь на сміливий вибір у світі науки і технологій.
Директорка департаменту освіти і науки, молоді та спорту Закарпатської ОВА Мар’яна Марусинець підтвердила підтримку проєкту на всіх рівнях влади: «Це не тільки майбутнє, це наше сьогоднішнє, яке має розвиватися. Модель STEM-освіти повинна бути вибудувана».


«Фізика, хімія, математика і біологія – класичні науки, які будуть запитані завжди. У них ті знання, які є базовими незалежно від країни, в якій живеш», — зауважує деканеса біологічного факультету УжНУ Ярослава Гасинець. Вона підкреслює, що проєкт допоможе поліпшити матеріально-технічну базу і впровадити навчання через практику – метод, дуже поширений у Європі.
Проєкт триватиме з травня 2025 до листопада 2026 року. Бюджет становить 444405,86 євро, 90% якого забезпечує грант Європейського Союзу.
«STEMLab Synergy» спрямований не лише на оновлення освітньої інфраструктури, а й на довгочасне формування інтересу до природничих і технічних дисциплін, подолання стереотипів, зокрема гендерних, а також розвиток ключових навичок, потрібних на сучасному ринку праці.