В УжНУ обговорили, як інтегрувати основи здорового харчування в підготовку медичних фахівців
Кінцевим результатом проєкту має стати сучасний онлайн-курс, спрямований на кардинальну зміну підходів до підготовки спеціалістів у сфері охорони здоров’я щодо питань нутриціології
Think Tank став майданчиком для відкритої професійної дискусії, спрямованої на обмін ідеями, спільний пошук рішень і формування концептуальних підходів до інтеграції тематики здорового харчування в освітні програми, а також розробки сучасного онлайн-курсу для підготовки фахівців у сфері охорони здоров’я.

З вітальним словом до присутніх звернулася очільниця робочої групи проєкту, завідувачка кафедри медико-біологічних дисциплін, докторка біологічних наук Надія Бойко: «Проєкт розпочався з того, що я намагалася сконтактувати з людьми, яким цікава нутриціологія. Тоді ми мали на меті продумати, як своїми силами можемо змінити підходи до здоров’я українців. Ми створили спільну програму-ініціативу. Ідея була – доєднати до нашої групи фахівців світового рівня, щоб ми могли разом напрацювати базу з цієї теми. Тож реалізовуємо проєкт спільно з науковцями зі Швеції, Франції, Румунії та Ірландії і передусім спрямовуємо свою увагу на спеціалістів галузі, маємо на меті навчити тих, хто вчить».
Пані Надія презентувала робочу групу проєкту, яку утворюють д.мед.н., проф. Андрій Дорофєєв, к.мед.н., доц. Олена Дуло, к.фарм.н., доц. Ольга Криванич, к.б.н., доц. Олександра Паллаг та к.мед.н., проф. Олег Швець.

До обговорення долучилася начальниця відділу з питань профілактики неінфекційних захворювань та обігу наркотичних засобів Департаменту громадського здоров’я Марта Мельник. Вона підкреслила системний підхід до проблеми: «Харчування відіграє ключову роль у збереження здоров’я, профілактики хвороб, перебігу лікування і в цілому якості життя українців. Ідеться не лише про індивідуальні звички, а в цілому про системне бачення харчування в рамках України і в частині формування політики громадського здоров’я. Наша мета — інтегрувати нутриціологічні підходи у всі сфери, можливі для розширення боротьби з неінфекційними захворюваннями та їх профілактики».
Кандидатка біологічних наук Олександра Паллаг презентувала присутнім напрацювання в межах проєкту. «Вивчення освітніх програм в сферах нутриціології та дієтології в медичних закладах є надзвичайно важливим аспектом для підготовки спеціалістів в медичній галузі та соціального забезпечення. У межах проєкту ми вже проаналізували тенденції та проблеми в навчальних програмах, що дає нам можливість визначити слабкі сторони й запропонувати шляхи удосконалення».

У першому робочому пакеті завданням групи було проаналізувати робочі програми для ОС «Медсестринство», ОС «Медицина», ОС «Фармація» та ОС «Фізіотерапія». Остання містить найбільшу кількість курсів, великий аспект яких присвячений нутриціології.
Особливо цінними стали результати фокус-інтерв’ю з фахівцями-практиками – ерготерапевтами, медсестрами, фармацевтами та лікарями. Вони підтвердили, що харчування є ключовим компонентом лікування й профілактики, а серед найпоширеніших проблем назвали ожиріння, порушення ліпідного та вуглеводневого обміну, дефіцити вітамінів і мікроелементів.
Наступним етапом роботи стане збір результатів фокус-інтерв’ю закордонних партнерів, що ляже в основу розробки новітнього курсу, котрий і стане кінцевим результатом проєкту.

Кандидат медичних наук Олег Швець став одним із засновників першої в Україні освітньої програми «Нутриціологія» на кафедрі громадського здоров’я Національного університету біоресурсів і природокористування України. Він презентував власну візію питання базового рівня знань з харчування, що їх повинні мати фахівці у галузі охорони здоров’я.
За словами пана Олега, головною проблемою у сфері громадського здоров’я в Україні є неінфекційні захворювання, а саме серцево-судинні. Також він розповів присутнім про проблеми ожиріння в Україні. На визначення здоров’я запропонував просту, але влучну формулу:
«Здоров’я = збалансоване харчування + фізична активність — шкідливі звички».
«Визначальним чинником у цій формулі є саме харчування, адже воно постійне, на відміну від інших двох факторів», — пояснює експерт, наголошуючи, що нутриціологічні розділи мають бути в усіх навчальних дисциплінах медичних спеціальностей.

Кандидатка медичних наук Евеліна Вашкеба-Бітлер представила власну візію питання, у якій звернула увагу на важливість формування правильних харчових навичок з раннього віку: «Харчові навички — це те, що формується з дитинства. Їх нам прищеплюють батьки, родина, дошкільні і шкільні заклади. Є дуже багато міфів і хибних уявлень про здорове і збалансоване харчування. Тому треба вводити якісне навчання сімейних лікарів, педіатрів, інших медичних працівників та й громадян, адже навички правильного харчування є важливими для якості життя».

Декан медичного факультету Олег Девіняк наголосив: «Слід розуміти, що поточна ситуація має баланс стабільності. Вона не подобається нам, але певним чином влаштовує суспільство. Щоб зробити крок у кращому напрямку, ми повинні знайти точки, до яких потрібно прикласти зусилля, адже без них нічого не буде. Інколи час буває не підхожий, інколи відкриваються «вікна можливостей». І от коли це станеться, ми маємо бути поряд, помітити і зловити його, щоб виконати необхідні дії. Важливі кроки як знизу догори — від суспільства, так і зверху донизу — від держави. Ми маємо розуміти, що завжди буде опір, тож треба запастися енергією й терпінням на тривалу гру».
Наприкінці зустрічі учасники виконали практичну вправу, працюючи в групах над п’ятьма ключовими питаннями: що найчастіше питають пацієнти про харчування, які теми мають передусім бути в освітніх програмах, який досвід навчання мали присутні, які ресурси можуть зробити навчання ефективнішим та який тип навчання був би найкориснішим.
Ці напрацювання стануть основою для розробки сучасного онлайн-курсу — кінцевого результату проєкту, який має кардинально змінити підходи до підготовки медичних фахівців у питаннях нутриціології.