Подкасти, туторіали, завдання…за рівнями Блума! Викладачі кафедри журналістики пройшли тримісячне стажування від DW Akademie та UMCI
Викладачі кафедри журналістики УжНУ навчалися разом із медійниками з Острозької академії. У рамках чотирьох модулів здобували нові знання й навички з методики викладання, системи оцінювання, візуалізації в навчальному процесі, групової динаміки та фасилітації.
Напередодні стажування кафедра підписала договір про співпрацю з Deutsche Welle Akademie. За словами завідувача, доцента Євгена Соломіна, участь у такому проєкті була своєрідним викликом, адже, за умовами, учасниками мали бути всі педагоги, відвідування занять мало становити не менше 80 %, а виконання домашніх завдань – 100 %. Підсумковий етап – презентація розробленого або оновленого курсу. Попри те, що новітні медіаплатформи, а також форми завдань, декому давалися не легко, забирали багато часу, – з викликами впоралися. Від участі в проєкті є не тільки нові знання, а й незабутні враження. Важливо, що методики, форми, інтерактивні платформи застосовувалися в студентських аудиторіях, паралельно з навчанням в Академії, і будуть використані в наступному навчальному році.
Тренери Академії – професори, викладачі українських та закордонних університетів, медіаексперти, медіаконсультанти, сертифіковані DW Akademie. Навчальну програму розробили з акцентом на нові підходи до планування курсів та проведення занять, а також з урахуванням особливостей онлайн-освіти, потреб студентів-журналістів тощо.
У рамках стажування викладачі кафедри журналістики оновили такі дисципліни: «Тележурналістика» (Є. Соломін), «Медіастилістика» (Г. Шаповалова), «Зарубіжна журналістика» (О. Барчан), «Іміджелогія» (В. Тарасюк), «Орфоепічний практикум» (Г. Гецко), «Культура мовлення» (Я. Шебештян), «Медіаетика» (В. Шаркань), «Конвергентний ньюзрум» (Н. Толочко), «Вебтехнології в ЗМК» (В. Путрашик), «Івентменеджмент» (Л. Русинко-Бомбик).
Чим запам’яталося стажування і що з запропонованого будуть використовувати під час навчання студентів, – розповідають викладачі кафедри журналістики.
Доцентка Олеся Барчан: «Стажування в Академії викладачів журналістики – це унікальний трьохмісячний досвід. Ми опанували нові методики викладання журналістикознавчих дициплін, які вже давно впроваджені в європейських університетах. Це методика структурування заняття за Б. Блумом та П. Арабі, створення навчальних цілей та критеріїв оцінювання, вміння взаємодіяти з аудиторією та створювати успішну формулу лекції. Ми розбиралися із проблемно-орієнтованим та проєктно-орієнтованим навчанням і психологічними аспектами комунікації між викладачем та студентом. Ми створювали візуалізацію до наших курсів у різноманітних програмах, записували подкасти й туторіали. І навіть змусили підключитися до цього неймовірно насиченого й корисного процесу штучний інтелект, який ми навчилися використовувати для полегшення роботи викладача. Усе це неможливо не застосовувати, адже це і є освітою журналістів майбутнього. І ми вже в цьому процесі».
Доцентка Галина Шаповалова: «Дуже корисним виявилося стажування! Ми озброїлися новими методами викладання. Деякі з них, можливо, знали під іншими назвами, деякі виявилися новими. Тож сподіваюся, що будемо застосовувати їх. Крім того, важливими були спроби створити подкасти, навчальні відео. Для мене це було першою спробою, тож досвід дуже цікавий. Сподіваюся, що буду застосовувати набуті вміння на практиці, готувати для студентів корисні відео, аудіо. поради. Загалом спробуємо задіяти новий досвід у навчанні з нового навчального року. Хочу спробувати також інтерактивну платформу «Miro», яку рекомендували колеги. Стажування дійсно було цікавим і корисним!».
Доцент Володимир Тарасюк: «Стажування насамперед запам’яталося цікавим спілкуванням та можливістю ознайомитися з новими методиками викладання. Збагатився також від колег новими ідеями проведення лекційних та практичних занять. Обов’язково буду використовувати нові програмні продукти та інтернет-платформи. Особливо сподобалися, ті, які пов’язані із залученням анімації, інфографіки, аудіо, відео, можливістю проведення тестових завдань і вікторин, а також дискусій».
Доцентка Ганна Гецко: «Cтажування від «Академії викладачів журналістики» відрізняється від усіх попередніх, які доводилося проходити. Варто відзначити добре структуровану навчальну програму, яка спрямована на вдосконалення методики викладання та покращення якості журналістської освіти в Україні. Як на мене, вдало підібрані тренери, які впродовж трьох місяців не тільки навчали, а й мотивували до створення того чи іншого навчального продукту. Ще одна перевага — практичні завдання, які тримали в тонусі з перших занять під час розробки цілей курсу, матриці та системи оцінювання і аж до завершального модулю — запис навчальних подкастів та відеотуторіалів. Цей проєкт допоміг мені сфокусуватися на найновіших підходах до планування і проведення навчальних занять, які апробую вже в новому навчальному році».
Доцент Василь Шаркань: «Було цікаво проходити стажування разом із колегами з нашої кафедри й кафедри журналістики Острозької академії, дізнатися більше про методи викладання, які використовують колеги. Завдяки цьому стажуванню до онлайнових навчальних інструментів, які раніше використовував, додадуться нові, – це дозволить більше врізноманітнити лекційні й практичні заняття».
Доцентка Любов Русинко-Бомбик: «Мені найбільше сподобався третій модуль, коли йшлося про створення подкастів, туторіалів, презентацій. У викладанні буду застосовувати інструменти, про які розповідали, зокрема «Miro», «Jamboard». Сподобалося створення навчальних ігор, тестувань у «Kahoot». Думаю, для розминки такі види завдань можна використовувати. Запам’яталися і сподобалися чекіни. Планую використовувати це все під час викладання своїх дисциплін».
Проєкт Академія викладачів журналістики важливий для осучаснення медійної освіти в Україні, оскільки випускники кафедри, факультетів, інститутів мають здобувати актуальні знання, котрі відповідають вимогам сучасного медіаринку. Відповідно, педагоги зобов’язані постійно удосконалюватися і також здобувати нові знання й навички.
Усі модулі, запропоновані в рамках стажування, були актуальними для викладацької практики. Методика, вправи і завдання, інтерактивні платформи, звісно, будуть корисні під розробки нових курсів та оновлення наявних. Наприклад, навчальні подкасти й туторіали легше сприймаються студентами, ніж класичні лекції, суттєво економлять час викладача, підвищують його впізнаваність та урізноманітнюють навчальний процес. Тренери Академії заохочували послуговуватися формулою «20 на 20», коли лекційний матеріал чергується з практичними вправами, обговореннями тощо. Знання рівнів за Б. Блумом допомагає якісно провести заняття, а врахування групової динаміки – сприяє атмосфері в групі. На початку курсу вкрай важливо правильно сформулювати навчальні цілі, дотримуватися їх у процесі викладання, бо від цього залежить і сприйняття курсу студентами, і досягнення результату. Викладачі переконалися, що в навчанні журналістів корисні дискусії, проблемно- та проєктно-орієнтоване навчання, рольова гра, кейс-метод тощо, а при наданні зворотного зв’язку варто послуговуватися формою «Я-повідомлення».
Варто зазначити, що журналісти УжНУ постійно поліпшують свій рівень під час стажувань за різними програмами – в університетах і навчальних установах Польщі, Румунії, Швеції, Великобританії. У 2018-2022 рр. викладачі кафедри втілили масштабний проєкт з удосконалення медіаосвіти – DESTIN.