Синергія освіти і ринку праці: в Ужгороді провели дискусійну панель у межах Ярмарку вакансій ’2025
Представники влади, освіти та бізнесу обговорили шляхи формування кадрового потенціалу області
Організували захід Закарпатська обласна військова адміністрація, Ужгородська міська рада, Державна служба зайнятості, Ужгородський національний університет, Українська академія лідерства та ГО «Неємія».
Захід розпочали з дискусійної панелі на тему «Синергія освіти і ринку праці: партнерство задля формування трудового потенціалу, розвитку економіки та залучення інвестицій в область».

З вітальним словом до присутніх звернувся перший заступник голови Закарпатської ОВА Василь Іванчо: «Сьогоднішня панель є таким передстартовим майданчиком Ярмарку вакансій. Проблематику цього питання ми чітко розуміли ще 2 роки тому. Ті вакансії, які формуються і будуть формуватися в найближчий період на території області потрібно коригувати, чим ми активно займаємося протягом останнього року. Спілкуємося з роботодавцями та представниками закладів вищої й професійно-технічної освіти, щоб синхронізувати їхні дії та формувати тих фахівців, яких сьогодні потребують підприємства краю».
У панельній дискусії взяли участь Оксана Довганич, заступниця начальника управління, начальниця відділу вищої, професійно-технічної освіти, науки, фізичної культури та спорту департаменту освіти і науки, молоді та спорту Закарпатської ОВА, Ігор Король, проректор УжНУ з науково-педагогічної роботи, Максим Рисс, заступник генерального директора управляючої компанії індустріального парку «Френдлі Віндтехнолоджі», Ольга Савчук, представниця «Біофарма Плазма», Олена Кухаревська, експертка у сфері сучасної освіти, керівниця авторської школи Технологічний ліцей «Liko-school», Любомир Шимків, керівник департаменту розвитку, партнерств та інфраструктури Української академії лідерства, Ростислав Ярема, засновник компаній «Крайна», член бізнес-спільноти «Board», Ксенія Тименюк, експертка з виходу на ринок праці проєкту EdUP, та Ірина Шумік, генеральна директорка директорату професійної освіти МОН України. Модерувала панель начальниця управління регіонального розвитку департаменту економічного та регіонального розвитку Закарпатської ОВА Ельвіра Лисишин.
«Відбудова України — це не лише про інфраструктуру, це насамперед про людей. По те, як ми інвестуємо й будемо інвестувати в людський капітал і як ми готуватимемо нашу молодь до економічного зростання. Сьогодні будемо говорити про абітурієнтів, їхнє майбутнє, і про те, що маємо зробити, щоб молодь залишилася в Україні, мала в перспективі хорошу роботу та прагнула розвивати нашу державу», – наголосила Ельвіра Лисишин.
Ірина Шумік представила короткий огляд дослідження щодо працевлаштування випускників закладів професійно-технічної освіти й поділилася низкою корисних ресурсів для кар’єрного консультування молоді. «Ми у МОН розуміємо, що без промоції системи професійної освіти та робітничих процесів дуже складно досягти успіху. Тому з 2022 року розпочали кілька масштабних щорічних комунікаційних кампаній. Цього року також готуємося до запуску кампанії, щоб ще більше абітурієнтів прийшло до закладів професійно-технічної освіти і найближчим часом хороші фахівці поповнили підприємства, які відчувають у них потребу», – підсумувала свою розповідь Ірина Шумік.
Оксана Довганич розповіла про зміни в підходах демонстрації пріоритетності професійної освіти не лише учням, а й їхнім батькам та розвінчання стереотипів щодо ПТУ, які змінюються на фахові коледжі. «Ми розуміємо, що сьогодні кон’юктура ринку праці змінилася у зв’язку з повномасштабним вторгненням та появою в області релокованих підприємств, які потребують фахівців. Нині ми вже можемо допомогти їм тим, що маємо відповідну матеріально-технічну базу, майстрів виробничого навчання, також долучаємо їхніх фахівців, щоб готувати кадри для економіки краю і України загалом. До кінця року в нашій області буде вже 22 сучасні навчально-практичні центри, які дадуть можливість підготувати на належному рівні фахівців для бізнесу. У цих центрах можуть навчатися як учні, так і фахівці підприємств, працівники, які хочуть підвищити кваліфікацію й незайняте населення, яке хоче змінити фах».
Ксенія Тименюк презентувала проєкт EdUP, який реалізується у Закарпатській області. Серед напрямків роботи: організація екскурсій на підприємства, запровадження інституту наставництва, проведення відкритих тренінгів як для бізнесу, так і для представників закладів освіти, розробка навчально-методичних матеріалів разом із представниками бізнесу, популяризація будівельних професій, підвищення кваліфікації керівників закладів освіти, створення та сприяння розвитку Центрів розвитку кар’єри та ін.
Про профорієнтаційну роботу у приватній школі розповідала Олена Кухаревська: «Мені не подобається слово «профорієнтація». Те, що ми робимо в нашій школі, – будуємо кар’єрну траєкторію. І ми це робимо з першого класу, формуючи у дітей м’які навички, які можна застосувати у будь-якій професії. Вже у середніх класах діти створюють проєкти, найкращі з яких презентуємо батькам, які, своєю чергою, можуть вкласти гроші в ті розробки, які здаються їм перспективними. Багато учнів нашої школи допомогли не тільки бізнесам, а й представникам державних структур. У старшій школі у нас є курс «Я і моя кар’єра», де не лише тестуємо дітей щодо галузі, в якій вони можуть працювати, а й допомагаємо їм зробити вибір, навіть відправляємо на стажування.
Ігор Король розповів про співпрацю Ужгородського національного університету з бізнесом. «Сьогодні змінюємо освітній процес. Ми впроваджуємо більше практики та націлюємо студентів на монетизацію тих знань, які вони здобувають в університеті. Університет сьогодні має бути злітною смугою для кар’єрного зростання. Маємо працювати в трикутнику університет — студенти — бізнес. Студенти хочуть мати від університету знання, компетенції та вміння, а від бізнесу – хороше робоче місце та гідну зарплату. Бізнес хоче, щоб університет підготував хороших фахівців, які за дуже короткий час опанують роботу, а від студентів очікує компетенцій. Університет хоче отримувати від роботодавців інноваційні ідеї, які захоплять студентів і дозволять закладу бути більш привабливим і цікавим для школярів, а від студентів — бажання здобувати знання і навички».
Максим Рисс розповів про компетенції, які бізнес очікує від шукачів роботи. «На жаль, сьогодні середній вік працівників робітничих професій 55+ років, оскільки престиж робітничого фаху був зіпсований. Ми співпрацюємо зокрема з Перечинським професійним ліцеєм, який минулого року відкрив нову спеціальність, на якій готують спеціалістів, які одразу зможуть працювати на нашому підприємстві. Діти мають можливість проходити у нас оплачувану практику. Найголовніше для нас — надавати працівникам гідну оплату їхньої роботи та можливості для якісного життя».
Ужгородський національний університет співпрацює з підприємством «Біофарма Плазма», який будує свій завод в Ужгороді. Студенти біологічного факультету вже відвідали з екскурсією завод компанії у Білій Церкві. Ольга Савчук зазначила: «Наша сфера є дуже наукомісткою. Без знань і практичних навичок працювати в нас неможливо. Тому будемо робити все, щоб випускники приходили вже з глибокими знаннями до сфери, в якій зможуть розвиватися, мати гідні умови праці та бути успішними. Ми готові до будь-якого виду співпраці: практика на нашому підприємстві, лекції як онлайн, так і офлайн та ін. Аби працювати в нас, студенти повинні мати глибоке усвідомлення, що хочуть розвиватися саме в цьому напрямку та вкладатися у професію».
Любомир Шимків розповів про Українську академію лідерства, яка надає абітурієнтам так званий gap year після закінчення школи для визначення свого майбутнього шляху. Академія активно співпрацює з бізнесами. За останній рік студенти поспілкувалися з більш ніж 20-ма засновниками і топменеджерами підприємств області, а наприкінці навчального року на них чекає стажування. «Дуже важливо дати їм розуміння, що той вибір, який робить молода людина, – не остаточний, це тільки старт. Враховуючи те, як швидко змінюється світ, наше завдання – навчити гнучкості, вміння брати на себе відповідальність і рухатися далі. Тому що це буде перший кар’єрний крок, а потім другий, третій, п’ятий, сьомий, і не обов’язково в одній сфері, вони всі можуть бути абсолютно різні», – зауважує Любомир Шимків.
Ростислав Ярема розповів про роботу бізнес-спільноти «Board», співпрацю з УАЛ та свій досвід 3-денного життя за розкладом студента Академії лідерства. За словами засновник компаній «Крайна», це був неймовірний досвід, який приніс багатий результат – як особистісний, так і для бізнесу.
Підбиваючи підсумки, Ельвіра Лисишин виокремила 3 основні меседжі:
1) добре, коли бізнес вкладає гроші у розвиток освіти;
2) вчитися потрібно впродовж усього життя;
3) освіта – це стратегічна інвестиція в майбутнє нашої країни.