Викладачі та студенти факультету МЕВ – про дистанційне навчання підрозділу
Електронно-освітня революція з... карантинним присмаком на окремому факультеті УжНУ
Декан ФМЕВ Микола Палінчак розповідає: «Від самого початку запровадження карантину викладачі та студенти нашого підрозділу відразу приєдналися до дистанційної форми освітнього процесу й почали активно працювати. Усі кафедри почали використовувати віртуальне середовище «Moodle» як основну платформу e-навчання, де кожен викладач має змогу завантажити свої лекційні матеріали, навчально-методичні комплекси, презентації тощо. Аналогічним чином студенти завантажують свої фідбеки, тобто виконані практичні завдання у формі презентацій, есе, рефератів, доповідей, і навіть готують власні відеоролики.
За кілька тижнів карантину дистанційне навчання на факультеті стало повністю налагодженим процесом. Нині всі залучені до освітньої взаємодії – від викладачів до студентів, від професорів до аспірантів, від заступників декана до лаборантів.
Запорукою успіху дистанційного навчання є три компоненти: організація процесу, мотивація та контроль. Ми, своєю чергою, робимо все для того, щоб карантинний час не став втраченим, а тільки примножував наші здобутки!».
Дистанційне навчання очима викладачів і студентів – безпосередніх учасників освітнього процесу
Завкафедри МЕВ, професор Володимир Приходько: «Promoodle. Пандемія CV? – ні MOODLE пандемія! Без сумніву криза започаткувала справжній MOODLE partnership! Хто б міг ще …надцять днів тому уявити нас стовідсотково на дистанційній формі навчання. А от сталося – у MOODLE занурилася вся академічна і студентська спільнота. І почувається непогано, як на мене. Це стало можливим завдяки готовності ІТ-центру, попередньому досвіду е-learning, вдало обраним досвідченим, позитивно налаштованим факультетським кураторам-тренерам. Добре, що є зворотний зв’язок і розбір ситуацій та інструктаж для поміркованих анальфабетів. Бачимо, що викладачам і студентам цікаво, подобається працювати над контентом, вивчати і залучати в обіг все нові й нові можливості дистанційки. Розумієш, який великий обсяг МЕВ-статистики та інфографіки можна подати через електронне навчання, залишивши у, сподіваюся, недалекому майбутньому значно більший аудиторний час на консультації, аналітику, узагальнення, висновки. Отож MOODLE фореве!».
Доцентка кафедри ТПП Антоніна Девіцька: «Дистанційне навчання з дисципліни «Українська мова як іноземна» у студентів першого та другого курсів факультету міжнародних економічних відносин відбувається переважно на платформі Moodle. Серед основних переваг цього веб-додатку варто назвати обмін аудіо- та відеоконтентом, можливість встановлення часового ліміту на виконання завдань з контролю навичок письма та аудіювання, обговорення індивідуальних проблемних питань з граматики та розмовної практики (за допомогою форуму), автоматичну систему оцінювання виконаних завдань та ін. Для кращого зорового і слухового сприйняття інформації створюються електронні презентації за темами. Додаткові навчальні платформи, якими активно послуговуються студенти-іноземці для самоконтролю та самопідготовки, – Ukrainian Lessons Podcast, Ukrainian Language: Learn Online, Ukrainian 101, Ukrainian Lessons-Loecsen. Переконана, що активне використання новітніх форм і методів дистанційного навчання сприятиме успішному опануванню української мови іноземними студентами».
Cтарша викладачка кафедри міжнародних економічних відносин Вікторія Машкара-Чокнадій: «Повертаючись на кілька тижнів назад, згадую, як все починалося… Найважче, напевно, було найпершого тижня, коли більшість студентів і викладачів ще мріяли, що найближчим часом карантин завершиться і ми повернемося в стіни рідного факультету. Однак уже з наступного тижня всі зрозуміли серйозність ситуації та особливо відповідально почали ставитися до навчального процесу в режимі онлайн, водночас опановуюючи нові технології.
Ще до карантину ми зі студентами активно використовували елементи дистанційного навчання – у нас були створені групи у «Viber» та «Telegram», лекційні матеріали та завдання для самостійної роботи надсилали через поштові скриньки. Було не завжди зручно використовувати кілька платформ одночасно, тому на допомогу прийшов Moodle, що дав змогу поєднати як лекційні матеріали, так і практичні, і навіть модульні контрольні роботи. Все відбувається швидко й прозоро, в електронному журналі студенти мають змогу побачити свої бали. Навіть більше: до кожного виконаного ними практичного завдання я залишаю коментар із поясненнями і зауваженнями. Після виконаного модульного контролю (наприклад, у формі тестів) вони відразу бачать свій результат і мають можливість проаналізувати помилки.
Звісно, дистанційне навчання ніколи не замінить живого спілкування, за яким ми й справді вже засумували. Проте в усьому варто шукати свої переваги. Якщо до карантину деякі студенти не могли постійно відвідувати пари, бо паралельно працювали чи поєднували навчання в кількох вишах, то нині ці бар’єри зникли, у всіх однакові можливості й відкритий доступ до всіх навчальних матеріалів, навіть далеко за межами корпусів УжНУ. При цьому найважчою є, напевне, самомотивація. І для того, щоб правильно та ефективно розподіляти час, я завжди рекомендую своїм студентам у рамках вивчення теми «Тайм-менеджмент» застосовувати «Метод помідора». Одне слово, залишайтесь вдома, бережіться й використовуйте цей час для самовдосконалення та розвитку!»
Асистентка кафедри прикладної лінгвістики Мар’яна Федишин: «Період карантину надав чудову можливість кожному викладачеві і студентові, відчути себе на нових горизонтах платформи дистанційного навчання. Щойно стало відомо про карантин, у мене відразу виникла ідея: проводитиму практичні заняття в режимі онлайн. Ось так і розпочався дистанційний процес навчання. Разом з колегами ми почали послуговуватися різноманітними платформами, відеочатами, зокрема Moodle, Google Classroom, e-mail, MyEnglishLab (для виконання практичних та модульних завдань), Zoom, Google Meet, Skype (для лекційних і семінарських занять).
Пари дистанційно для меншої чи більшої кількості студентів є справою далеко не з легких. Найголовніше в ній – це свого роду вміння бути «диригентом» комунікативного процесу студіювання. На перших e-lessons я страшенно втомлювалася, бо не вистачало цього реального живого зв’язку, який зазвичай панує на заняттях. Проте після кількох занять онлайн для мене цей виклик став звичайним робочим процесом нинішньої викладацької діяльності. Студенти вже зрозуміли хід нашої співпраці, що за чим відбувається, коли потрібно вмикати/вимикати мікрофон тощо. І, на мій подив, така форма викладання мені сподобалася. Навіть більше: у своїй роботі я не люблю обмежуватися якимось одним джерелом інформації, завжди прагну, щоб мої студенти отримали якомога місткіший обсяг матеріалу – як теоретичного, так і практичного. Подібною є й теперішня система викладання, адже проведення очних занять є центральним невідворотнім процесом навчання, в той час як використання дистанційних допоміжних платформ надає більше перспектив для вивчення й опрацювання відповідного матеріалу.
Підсумовуючи, скажу, що застосування всіх доступних інформаційно-комунікаційних технологій для навчально-методичного процесу сприяє й надалі сприятиме всебічному вивченню дисциплін та здобуттю відмінних результатів».
Студентки ІІ курсу спеціальності «Прикладна лінгвістика» Наталія Поп та Богдана Руснак: «З перших днів карантину ми були трохи розгублені. Не уявляли, як за таких умов будуть продовжуватися заняття. Хоч у нас уже був досвід використання онлайн-платформ (з англійської мови ми весь 2-й курс використовуємо MyEnglishLab), але не вірилося, що це замінить нам повноцінне навчання. Проте викладачі поступово почати давати нам завдання, використовуючи можливі засоби (Viber, Moodle, Facebook, Zoom, Google meet, Google forms). Тепер всі семінари – онлайн. Опрацювавши матеріал, ми виконуємо тести. З деяких предметів нам дають креативні завдання (наприклад, робота в фотошопі чи переклад тексту). Звісно, це лише альтернатива традиційному навчанню, але це точно краще, ніж робити велику перерву, а через невизначений термін почати все відпрацьовувати. Ми зіткнулися з багатьма викликами. Іноді не всі технічні засоби належно працюють, буває, що звалюється багато дедлайнів в один день, а ще дома важче сфокусуватися, та й, звичайно, великий недолік – брак живого спілкування. Зрештою, незаперечною перевагою є те, що можна почуватися на парі як удома☺», – каже Наталія.
«Спочатку здавалося, що карантин – це великий жарт, репетиція під перше квітня, а потім стало не смішно. Кілька тижнів, а то й місяців провести вдома? А семінари, а курсова і модулі? Та виявилося, що УжНУ і викладачі були готовими: нас запросили на платформу е-learn від Moodle, почали надсилати завдання, при цьому постійно опановуючи різні засоби для інтерактивного навчання – від Zoom до Facebook, від Hangouts Google Meet до TeamViewer. Приємно бачити, як викладачі намагаються зробити наше «домашнє» навчання максимально комфортним. Навіть є відчуття, що нічого особливо не змінилося: наприклад, Мар’яна Іванівна Федишин уважно слухає твою презентацію, вряди-годи виправляючи вимову, а однокурсники дивляться й ставлять питання. Все те саме тільки в руці у мене чай, а біля ноутбука – кіт. І продуктивність не знизилася ☺.
Ми вже написали кілька модулів дистанційно, і я б не сказала, що це було легко, бо деколи техніка не давала достатньо можливостей. Та й на карантині здається, що задають тобі втричі більше, що, звичайно, не є правдою, але так незвично вчитися вдома, що й інформація по-іншому сприймається. Я рада, що УжНУ витримав цей виклик, рада, що викладачі стараються для нас», – розповідає Богдана.
Cтудентка ІІІ курсу МЕВ, голова студентської ради факультету Рената Шеверя: «Чи існує навчання на карантині? Ніколи б не подумала, але так! Завдяки платформі Moodle та викладачам, які швидко адаптували свої матеріали для дистанційної форми, нам удається опановувати новий матеріал, вдосконалювати знання й виконувати поставлені завдання. Спочатку було вкрай незвично слухати лекції та здавати матеріал, не виходячи з власної кімнати, але ми швидко звикли до таких домашніх умов. Проте ніщо не замінить живого спілкування, кави в «Доценті» й атмосфери головного корпусу на перерві. Тому з нетерпінням чекаємо на повернення до звичного університетського ритму!».
Першокурсниця спеціальності «Прикладна лінгвістика» Ніколь Лийнарт: «З перших днів карантину весь наш курс почав працювати за дистанційною формою навчання. Спочатку ми працювали тільки в таких електронних мережах, як Zoom, Skype, Google Meet. Згодом зареєструвалися на онлайн платформі Moodle, що на офіційному сайті УжНУ. Ця програма значно полегшила життя кожного студента, адже там можна, без жодних зусиль завантажити необхідний навчальний контент різних видів: конспекти лекцій, методичні вказівки, запитання, завдання. Також викладачі регулярно надсилають студентам додаткові матеріали, посилання на корисні ресурси тощо. Однозначно найкращим у дистанційному навчанні є те, що, не встаючи з дивана, можна здобувати й поліпшувати знання. Однак за навчанням в рідних стінах УжНУ дуже сумуємо!».
Магістрантка-першокурсниця Соломія Парлаг: «З переходом на електронне навчання життя студентів різко змінилося. Тепер нашими основними комунікаційними засобами є Viber, Moodle та Google Classroom. За допомогою першого ми швидко можемо контактувати з нашими викладачами, проводимо відеоконференції для усної перевірки знань. На платформі Moodle у нас є доступ до всіх матеріалів та завдань, які необхідно опрацювати. У цій системі викладачі зазвичай прикріплюють перевірені завдання. Також там є чудовий календар, який завжди нагадує нам, коли і що потрібно підготувати. Звичайно, дистанційне навчання має і переваги, і недоліки. Так, тепер ти можеш вчитися навіть в ліжку, але змусити себе це робити напрочуд важко. Для всіх нас цей перехід є певним випробуванням, яке ми приймаємо і, докладаючи зусилля, мотивуємо себе до праці, щоб мати найкращі результати».
Приємно, що професорсько–викладацький колектив і студенти із порозумінням поставилися до викликів перед нашим суспільством. Напрацювання електронного навчання й після закінчення карантину додаватимуть ефективності освітньому процесу. Адже це дасть можливість активно працювати і зі студентами денного відділення, які мають вільне відвідування, і зі студентами-заочниками.