
«Традицію дебатів ми почали ще 2012 року. Деякі ініціативи проводяться кілька разів і забуваються, а от ця стала такою подією, яку студенти, особливо старшокурсники, чекають щороку. Деякі думають, що дебати — це лише для юристів, політологів чи міжнародників, але насправді вони для всіх. Бо вчать важливих навичок: критичного мислення, командної роботи, а також дають можливості знайти нових друзів. Сьогоднішня тема — це те, що хвилює і студентів, і викладачів. Буде цікаво почути вашу точку зору щодо штучного інтелекту та його використання з користю для людини. Бажаю всім успіху, і хай переможуть найкращі!» – наголосила проректорка УжНУ з науково-педагогічної роботи Мирослава Лендьел.

Вибір теми турніру був невипадковим, адже штучний інтелект стрімко впроваджується в усі сфери життя, і освіта не є винятком. «Як учасники освітнього процесу, ми маємо розуміти всі виклики й переваги цього явища. Що краще усвідомлюємо можливості, які дає нам цей інструмент, то ефективніше зможемо його використовувати. Тож завжди намагаємося обирати актуальні й дискусійні питання. Студенти з ентузіазмом відгукнулися на цю тему. Нещодавно Оксфордський університет офіційно дозволив використовувати ChatGPT в роботі та навчанні. Це свідчить, що провідні освітні установи вже формують власні політики щодо застосування штучного інтелекту. Я переконана, що дебати допоможуть додатково винести це питання на порядок денний у нашому університеті. Студенти-учасники продовжать обговорювати цю тему з викладачами, і ми разом досягнемо спільного розуміння», – пояснила модераторка дебатів Ганна Мелеганич.
У червні пані Ганна разом зі співорганізаторкою турніру, завідувачкою кафедри української літератури Оксаною Кузьмою відвідали Літню школу «ШІ + освіта + наука 2.0», організовану організовану ВГО «Інноваційний університет» для викладачів, після якої кожен учасник мав реалізувати здобуті знання у своїй роботі. Окрім впровадження штучного інтелекту в освітній процес, співмодераторки вирішили присвятити цій темі щорічні дебати.
Турнір відбувався у форматі британських парламентських дебатів, де учасники ділилися на владу й опозицію. Одна сторона просувала правильність твердження, інша – переконувала у зворотному, що потребувало глибокої аргументації, критичного мислення і вміння вести публічну дискусію.
У змаганнях узяли участь вісім команд: «Veritas», «No doubt», «Meritus» та «De Facto» із факультету історії та міжнародних відносин, «Логос» та «Аргумент» із філологічного факультету, а також «GPT сила» та «MindCore» із факультету суспільних наук.
Роботу учасників оцінювало представницьке журі: доцент кафедри журналістики УжНУ Василь Шаркань, доцентка кафедри історії та суспільних дисциплін ЗУУ ім. Ф. Ракоці ІІ Маріанна Марусинець, голова Молодіжної ради при Закарпатській ОВА Ладислав Помпель, начальниця відділу електронного навчання ЦІТ УжНУ Євгенія Гайович, голова ГО «Національна молодіжна рада України» Олена Біланіна та заступниця декана філологічного факультету з виховної роботи Марта Демчик. Члени журі оцінювали риторичні здібності гравців, командну гру, знання теми й дотримання формату дебатів.
Перші два раунди були відбірними. Команди методом жеребкування поділилися на дві аудиторії й паралельно обговорювали питання доречності використання штучного інтелекту студентами в освіті та його впливу на критичне мислення. Чотири найкращі колективи — «Veritas», «No doubt», «Meritus» та «Аргумент» — пройшли у фінал.
У фінальному раунді дебатувальники зійшлися в дискусії про те, чи зможе штучний інтелект замінити викладачів.
За підсумками інтелектуальної боротьби перемогу здобула команда «Meritus» – Надія Соболь та Вікторія Петрюк, студентки факультету історії та міжнародних відносин. Друге місце посіли «Veritas», а бронза дісталася «Аргументу».
Усі учасники отримали призи, приурочені до 80-річчя УжНУ, а також подарунки від управління у справах культури, молоді та спорту Ужгородської міської ради.