Як Гавлічкув Брод об’єднав чеських медійників і студентів трьох країн
Дівчата з відділення богемістики УжНУ пригадали, як провели кінець серпня у Літній школі журналістики
Робочий тиждень почався з ранкових організаційних зборів і знайомства у групах. Попередньо кожен учасник міг зареєструватися в одній із п’яти творчих когорт:
- Tisk (друковані медіа),
- Digitalní media (цифрові медіа),
- Radio (радіо),
- Televize (телебачення),
- PR a marketing (зв’язки з громадськістю та маркетинг).
Ужнівки зареєструвалися в групу цифрових медіа, де працювали над створенням сучасного онлайн-контенту.
Група Digitalní media
Першого дня відбулася дискусія «Je potřeba investigativní žurnalistika?», де виступили Зузана Черна (репортерка), Віт Кубант (Český rozhlas) і Мартін Шторкан (Respekt). Під час розмови розглядали роль і місце журналістських розслідувань у сучасних медіа, фінансові й правові виклики в цій галузі.
Вечірня програма «Tiskoví mluvčí: profese pod tlakem»
Ця програма була присвячена темі «Tiskoví mluvčí: profese pod tlakem». Свої історії розповідали Шарка Неворалова (Komerční banka), Мартін Кавка (Správa železnic) та Павел Їна (AC Sparta Praha). Дискусію модерувала Радка Настоупілова (Cendis). Зал був повністю заповнений, а інформація про роботу прессекретарів викликали і сміх, і серйозні роздуми про комунікацію в кризових ситуаціях.
Від штучного інтелекту до літератури
Другий день почали з активної роботи в групах. Студенти напряму PR і маркетингу відвідали родинну пивоварню Bernard у Гумполці, де знайомилися з історією бренду та його сучасними PR-стратегіями.
Однією з центральних подій стало практичне заняття від журналіста й лектора Філіпа Рожанка, який розповів про виклики, що ставить перед медіа штучний інтелект.
Увечері відбулася публічна дискусія «Jak se z novinářů stávají spisovatelé» з участю письменниці й перекладачки Карін Ледніцкої та відомого спортивного журналіста Мартина Моравця. Вони ділилися особистими історіями та наголошували на різниці між журналістською статтею та літературним текстом.
Прямий ефір і воєнна журналістика
Третього дня учасники школи долучилися до прямого ефіру Českého rozhlasu Vysočina. У радіотрансляції взяли участь як викладачі й гості, так і студенти. Це дало можливість кожному відчути атмосферу наживо.
Удень відбувся показ документального фільму «Válečný zpravodaj», присвяченого роботі воєнних журналістів. Після перегляду – дискусія, у якій зафігурували також Дар’я Стаматова (Česká televize), оператор Ян Шюргр і журналіст Ондржей Кундра. Відзначили небезпеку роботи на фронті, важливість достовірної інформації та етичні аспекти висвітлення війни.
Подкасти і суспільні теми
Під кінець тижня студенти завершували свої проєкти, відвідуючи лекції. Так, узяли участь у дискусії «Jak se tvoří podcast?», де виступили Філіп Тітлбах (Deník N), Вероніка Йонашова (E15), Томаш Кремр (Český rozhlas) та Войтєх Ковал (подкастер і продюсер). Говорили про процес створення подкастів, вибір тем, технічні нюанси й особливості просування.
Вечір того ж дня був присвячений темі «Slovensko na rozcestí», де журналісти Матуш Костольний (Denník N) та Павліна Нєдєчкова (Český rozhlas) обговорювали політичну й суспільну ситуацію у Словаччині.
Наука і демократія
Завершальний день школи почався з візиту студентів групи «Радіо» до редакції Vysočina Rádia.
Затим відбулася лекція «Vědecká žurnalistika» з Даніелом Стахом (Česká televize) та Петром Коу́бським (Deník N). Вона зібрала повний зал і стала однією з найочікуваніших.
Фінальною подією стала дискусія «Demokracie jako úkol», у якій брали участь Моніка Ладманова (Єврокомісія в Чехії), Вацлав Лебеда (експерт з виборчого права), Клара Шімачкова Лауренчікова (заступниця міністра, уповноважена з прав людини) та Віктор Данек (EUROPEUM Institute). Розмова торкалася питань європейської інтеграції, викликів сучасної демократії та ролі медіа у формуванні громадської думки.
Проєкти учасників з УжНУ
За час навчання в Літній школі групі Digitalní media вдалося реалізувати два проєкти:
- рілс для міста Гавлічкув Брод із рекомендаціями місць для відпочинку. Відео поширили собі на головну інстаграм-сторінку Гавлічкового Броду;
- відео у форматі TikTok-тренду з окулярами ЛЖШ 2025, у якому були задіяні всі учасники школи. Ролик опублікований на офіційній сторінці ЛЖШ і став одним із найпопулярніших матеріалів тижня.
Як зауважують представниці відділення богемістики, Літня школа журналістики 2025 у Гавлічковому Броді – це справді унікальна платформа для зустрічей студентів, викладачів, журналістів і громадських діячів. Адже протягом п’яти днів дає можливість дискутувати про свободу слова, демократію, нові медіа та відповідальність журналіста.
Поєднання практичних занять, публічних дискусій та власних проєктів дало змогу учасникам не лише здобути нові знання, а й апробувати їх.
Студентки УжНУ вдячні Міланові Піларжу за нагоду двічі відвідати Літню школу журналістики та відділенню богемістики Ужгородського національного університету за надану можливість.