На Закарпатті підбивали підсумки всеукраїнського експерименту з упровадження багатомовної освіти
Від Ужгородського університету участь у заході взяла наукова консультантка проєкту, деканеса філологічного факультету УжНУ Галина Шумицька
Освітні заклади саме цих чотирьох областей України були залучені до експерименту, який тривав з 2016 року, а з 2018-го – дістав підтримку офісу Верховного комісара ОБСЄ у справах національних меншин. Робота провадилася під егідою МОН України й була спрямована на створення діагностичного інструментарію та організаційно-методичного забезпечення закладів освіти з різними моделями багатомовного навчання. Йдеться переважно про вивчення на відповідних рівнях трьох мов: рідної, державної як другої мови для представників національних меншин та іноземної.
У Закарпатській області до цієї роботи долучилися педагоги 4 освітніх закладів, які й ділилися власними результатами роботи та прогнозами щодо можливостей використання напрацьованих методик в інших школах, для яких актуальним є збереження рідної мови, що слугує основою формування особистості, власної ідентичності та національно-культурної належності, і де розуміють, що знання на належному рівні державної мови забезпечує доступ до повноцінної участі в житті країни, а іноземної – допомагає якісно інтегруватися у світові суспільні процеси. При цьому завжди актуальним залишається збереження якості освіти з навчальних предметів, передбачених державними стандартами.
Учасників віртуального зібрання вітали представники офісу ВКНМ ОБСЄ Андрій Гончак і Сара Штефан, МОН України – Юрій Кононенко та Світлана Харченко, а також директорка департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА Ганна Сопкова.
Презентували досягнення експерименту в Закарпатській області Андріанна Лукач, завідувачка обласного методичного центру при департаменті освіти і науки ЗОДА (регіональна координаторка проєкту), та Галина Шумицька, деканеса філологічного факультету УжНУ
(наукова консультантка проєкту), а також представниці освітніх закладів – учасників проєкту: Вікторія Луценко, вихователька Ужгородського ЗДО №42 «Джерельце», Марія Фединець, директорка ЗОШ № 4 Ужгородської міської ради, Габріела Гомокі, директорка Виноградівської ЗОШ №3 ім. Жігмонда Перені, Мар’яна Шіман, заступниця директора Білоцерківської ЗОШ Рахівського району.
Припускаємо, що в умовах нового освітнього та мовного законодавства в Україні, коли йдеться про суттєве розширення мовленнєвих компетентностей державною мовою у школах із мовами навчання національних меншин і водночас збереження навчання рідною мовою, актуальними будуть слова Стіва Джобса, якими поділилася у процесі обговорення чернівецька колега.
Тож сподіваємося, що світові апробовані моделі багатомовності матимуть на українському ґрунті власні успішні шляхи.
Іти шляхом, яким колись ішли інші, – розумне рішення; проте прогресу можуть досягти тільки ті, хто приймає «нерозумні» рішення і йде власним шляхом