Сайт Медіацентру УжНУ
Підрозділ створений у липні 2013 року

Олександр Шпеник: Треба всіляко популяризувати Закарпаття, що «Shark» робив і робитиме надалі

В книжковій акції дебютував очільник Українсько-угорського навчально-наукового інституту УжНУ – директор видавництва «Shark»

0 244
Олександр Шпеник
Олександр Шпеник
Цьогоріч організатори акції «Письменник за прилавком» продовжили нову традицію заходу: знайомити книголюбів не лише з авторами, а й з видавцями. Так, 5 грудня відвідувачі «Кобзаря» мали змогу роздивитися й погортати друковані видання видавництва «Shark», яке представляв його директор і очільник Українсько-угорського навчально-наукового інституту УжНУ Олександр Шпеник.

Олександр Оттович бере участь в акції вперше. Каже, вдячний за запрошення й ініціативу загалом, бо нині як ніколи важливі заходи, які згуртовують людей. «Дуже добре, що є ось така можливість продемонструвати людям нашу роботу, показати книги закарпатських авторів, письменників, які продовжують працювати, незважаючи на зовнішні чинники, тим самим зацікавити їхніх потенційних читачів», – ділиться роздумами видавець.

Олександр Шпеник презентував присутнімОлександр Шпеник: Треба всіляко популяризувати Закарпаття, що «Shark» робив і робитиме надалі фотоальбоми, туристичні путівники, монографії, художні книги, що побачили світ у його видавництві. Загалом за 25 років існування «Шарку» було видано понад 280 книжок. Спочатку спеціалізувалися на фотоальбомах про Закарпаття (перший з однойменною назвою вийшов у 2003 році), путівниках, художніх виданнях про музеї, театр, згодом почали друкувати письменників, науковців. «Ми вважаємо, що треба всіляко популяризувати Закарпаття, тому й почали роботу видавництва саме з туристичних видань: путівників нашим краєм, фотоальбомів про Закарпаття, Ужгород, Мукачево, які мали велику популярність і попит серед туристів і місцевих мешканців. Але останні три роки ці видання майже не купують, бо мандрівників майже не стало ще з початком пандемії, а тепер-от – війна. Відповідно фінансувати такі дороговартісні проєкти у колишньому форматі й обсязі не маємо можливості».

Війна стала шоком для видавничого бізнесу, який ледве пережив COVID-19, каже видавець: «На початку 2000-их «Shark» друкував 25–30 книг у році, тепер – 15–20.  За 2022 ми видали 13 книг, хоч до кінця року плануємо ще кілька. Зважаючи на обставини, вважаю це непоганим результатом. Через брак фінансування дуже впали наклади. Для успішного значного бізнесу має бути від 3000, нині – 500-1000. Видавнича справа у принципі здорожчала. Лише ціна на папір за рік зростала тричі. Паперова книга стала розкішшю. На жаль, думаю, ціни на друковані видання і далі підвищуватимуться».

Видавничих планів на наступний рік пан Шпеник не має, бо «горизонт планування під час війни дорівнює нулю». Проте, незважаючи на всю складність ситуації, видавництво продовжує працювати, адже на Закарпатті є талановиті люди, гідні того, щоб з їхньою творчістю знайомилися читачі, тож «Shark», за словами видавця, допомагатиме їм і надалі знаходити одне одного.

Галина Кришінець
Залишіть відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.