В УжНУ вперше відбулася обласна школярська олімпіада з математики
Цьогоріч до участі в інтелектуальному змаганні долучилися 117 учасників
У 2020/2021 навчальному році у зв’язку з пандемією Міністерство освіти і науки України не проводить ІІ та IV етапи всеукраїнських олімпіад з окремих предметів.
Водночас Київський національний університет імені Тараса Шевченка та ГО «Спілка ректорів вищих навчальних закладів» для підтримки високої якості математичної й природничої освіти та забезпечення безперервності олімпіадного руху в Україні виступили з ініціативою щодо організації та проведення на базі провідних університетів обласної олімпіади з математики.
На Закарпатті за проведення цього змагання, зрозуміло, взявся Ужгородський національний університет, а саме факультет математики та цифрових технологій. Наказом ректора були створені організаційний комітет на чолі з проректором з наукової роботи Ігорем Студеняком та журі на чолі з в.о. декана факультету математики та цифрових технологій Михайлом Повідайчиком.
Запрошення на участь в олімпіаді були надіслані в усі школи Закарпатської області й усім учасникам минулорічного обласного етапу. Усе традиційно розпочалося з онлайн-реєстрації. Цьогоріч до участі долучилися 117 учасників.
Взятися за оцінювання могли й учителі, які попередньо повідомляли про бажання стати членом журі через реєстрацію онлайн. Цьогоріч ними стали педагоги ужгородських шкіл, ЗОШ області, викладачі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти.
Успішне проведення олімпіади стало можливим, зокрема, й завдяки підтримці спонсорів. Серед них – «TranSoftGroup», які встановили грошові нагород переможцям: по 5000 грн для за найкращий результат у 7–10 класах і 10000 грн для найкращого учня в 11 класі; «HuntME» встановили призи за найоригінальніший розв’язок, за найкращий результат серед дівчат і наймолодшим учасникам, також завдяки цій організації всі витрати на дорогу юним математикам були компенсовані; а «Retesh» забезпечили школярів солодкими подарунками.
Голова журі – в. о. декана факультету математики та цифрових технологій Михайло Повідайчик із вступним словом завітав до кожного класу. Завзято побажав успіху кожному. Щодо одинадцятикласників, то запропонував пройти завдання з профорієнтаційної олімпіади, яка вже не перший рік проводиться в УжНУ. Ця пропозиція виникла недарма, адже учасники мають змогу отримати до 20 балів, які додаватимуться до сертифікату ЗНО на спеціальності, перелік яких наведено у Додатку 4 до Правил прийому – важливий бонус при вступі.
Наступним до слова долучався експерт-консультант Ігор Сігетій. Ігор Петрович відзначав, що завдання традиційно складає журі з Києва. Перелік –один для всієї України. Це дозволить потім переглянути розв’язки задач на сайті. Пан Ігор додав іще один важливий момент: «Записуйте все, що спадає вам на думку. Враховуватимуться всі рухи в напрямку розв’язку».
Університет, окрім проведення олімпіади цьогоріч, не забув і про підготовку до наступних. Доцент кафедри алгебри Олександр Тилищак запропонував учням долучатися щосуботи до математичного гуртка для учнів шкіл. Основне його завдання – підготовка школярів до олімпіад на більш високому рівні. Олександр Андрійович зауважив: «Сподіваюся, що тут зібралися люди, які дійсно люблять математику. Бажаю вам успіху на цій і на подальших олімпіадах. Але до них потрібно готуватися: шукати оптимальні методи розв’язання. Запрошую їх розглянути». Оскільки ситуація з пандемією всім відома, то заняття проводитимуться онлайн. Запрошення учні отримають на електронні адреси, зазначені в анкетах.
Ігор Сігетій додає, що цьогорічна олімпіада відрізняється від минулих, оскільки пандемія не дозволила провести попередні етапи. На обласний рівень учні йшли добровільно, без попереднього відбору. «Дуже тішить активна участь, адже кількість учасників минулого року була меншою. Загалом на перевірку дається 3 дні, проте близько 20 членів журі (вчителів та викладачів УжНУ), за нашою практикою, впораються швидше».
«Існують різні способи визначення рівня знань учнів. Специфіка завдань відіграє ключову роль. Завдання ЗНО містять мінімальну базу та всім відомі прийоми і методи розв’язування. У дітей перевіряють компетентність у програмовому матеріалі зі школи. Існують ще й конкурси. Вони переважно мають завдання, які поглиблюють самі методи. Вони відомі, але не зовсім ті, що були за шкільною програмою. На турнірах учні демонструють свою наукову спрямованість. А олімпіади зорієнтовані на те, щоб діти розв’язували нестандартні задачі. Всі завдання – авторські. Учні, вирішивши задачу, показують, очевидно, знання і творчість», – зазначає Ігор Петрович, відповідаючи на питання, чому й досі олімпіади посідають таку вагому нішу в етапах оцінки знань школярів.
Таким чином, кожен, хто долучився до участі в олімпіаді, – старанний учень, адже математика – справа, яка потребує не лише запалу до вирішення та кмітливості, а й невтомної, наполегливої праці. Бажаємо організаторам вкотре стати ініціаторами створення такого, здавалося б, звичного для кожного школяра, випробування. А учням – бажання розвиватися та досягати висот.