Викладач УжНУ Олександр Коваль став лектором курсу канадського «Grassroots Institute»
Відомий у краї туризмознавець поділився з міжнародною аудиторією досвідом Закарпаття у розвитку економіки й туризму на базі унікальних культурних традицій
Загалом курс об’єднав понад 300 учасників із різних куточків планети, зокрема 20 слухачів приєдналися до лекції про досвід Закарпаття від Олександра Коваля.
«Мій виступ став нагодою поділитися досвідом Закарпаття у розвитку економіки й туризму на базі унікальних культурних традицій. Чому це важливо? Традиційне вигонне скотарство, відоме у світі як пасторалізм, – це не лише спосіб господарювання, а й культурна основа життя багатьох громад. У Карпатах ця практика тісно пов’язана з пасовищами, вівчарством і виробництвом таких крафтових продуктів, як, зокрема, гуцульська бринза. Це реальний приклад, як збереження традицій може сприяти економічному розвитку регіону та його інтеграції у глобальні тренди сталого розвитку», – пояснює Олександр Коваль.
Лектор зосередив увагу на трьох ключових посилах:
1. КОЖНА ТРАДИЦІЯ МАЄ ЗНАЧЕННЯ. Будь-яка громада має унікальний ресурс – свою культурну спадщину. Успішні приклади географічного зазначення із Закарпаття, як-от: «Гуцульська овеча бриндзя», спільнота вівчарів «Традиційна бринза Хустщини» – демонструють, що автентичні продукти можуть стати візитівкою регіону, приваблювати покупців, туристів і партнерів.
2. МАРКЕТИНГ – ЦЕ НЕ ПРО ЗМІНУ ВАШОЇ СУТНОСТІ. Маркетинг – це не про зміну суті традицій, а про вміння розповісти світу про їхню цінність. Правильна стратегія дозволяє зберегти унікальність і залучити нові ринки, особливо у сфері гастрономічного туризму.
3. РИНОК ГОТОВИЙ ДО УНІКАЛЬНОСТІ. Автентичність і сталість нині в тренді. Розвиток сільських територій через підтримку традиційних ремесел, вигонного скотарства й екотуризму – це не тільки про збереження традицій, а й про створення нових можливостей для людей.
Спікер зауважує: «Закарпаття – унікальний приклад регіону, де культурні практики гармонійно поєднуються з сучасним розвитком. За останні 5 років тут створили міцну базу для гастрономічного туризму, яка спирається на унікальні традиції. Програма географічних зазначень розширилася на закарпатські мед і вино. Україна підтримала заклик Румунії приєднатися до файлу про пасторалізм репрезентативного списку нематеріальної спадщини ЮНЕСКО. Це чудові інструменти, які допомагають просувати гірські й сільські громади Закарпатської області та зберігати їхню ідентичність. Пасторальні громади – це джерело натхнення для світу, і їхній розвиток має ключове значення для збереження культурної спадщини й формування сильних локальних економік. Спільними зусиллями ми можемо зробити традиції не тільки символом історії, а й основою для майбутнього».
Особливо цікавою, як зізнається Олександр Коваль, стала частина питань і відповідей. Учасники лекції ставили питання, а також висловлювали свою підтримку Україні.
Щоб бути успішним, у XXI столітті потрібен маркетинг. І, як доводить Олександр Коваль, він актуальний навіть високо в горах, де твоя найближча аудиторія – вівці, буйволи чи бджоли.