«Маємо шалений запит на онлайн-навчання у сфері ІТ», – керівник освітнього напрямку Закарпатського ІТ-кластеру Олександр Ткаченко
У співпраці з УжНУ айтівці ІТ-кластеру організували вже два освітні інтенсиви й на досягнутому зупинятися не планують
- Олександре, ви успішний айтівець, а віднедавна почали працювати і в університеті. Чому вирішили викладати?
— Успіх — це відносно суб’єктивна оцінка, і я би це так не називав. Я роблю улюблену справу і намагаюся бути максимально корисним на цій позиції для компанії, наших кандидатів, студентів і тих, із ким взаємодію в тій чи тій ролі та сфері.
Насправді наука і викладання для мене це не «історія на тепер». Я викладаю ще з 2014 року й продовжую це робити. Працював з різних напрямів: і з боку держустанов, і з боку благодійних освітніх фондів, онлайн-проєктів, консультував шкільну освіту, в різних ролях встиг долучитися чи не до всіх форматів і можливостей взаємодії. Вважаю, що без освіти не буде майбутнього України. Саме тому вирішив не чекати, доки хтось щось почне робити, а спробував реалізуватися самостійно.
На ФМТЦ викладаю основи проєктного менеджменту, сучасні інформаційні технології в освіті й проєктування мобільних інформаційних систем. Також є ще кілька предметів, до яких долучаюся як консультант чи для спільного викладання матеріалу. Кожен із предметів має свій унікальний пілотний проєкт щодо викладання. Разом із Павло Мулесою ми намагаємося досягти того, щоб нові формати та можливості для студентів були корисними, цікавими та «заподіювали невиправну користь» молоді (усміхається. — Авт.).
- Ви працюєте в ЕРАМ, тож добре знаєте ринок праці зсередини. Яка ситуація з кількістю кадрів? Бо здається, що в ІТ вже надлишок фахівців… Чи навпаки?
— Гляньмо на це не тільки в розрізі компанії, а й узагалі крізь призму ІТ-сектору в Україні. Якщо подивитися в минуле, то в 2021 році попит був надзвичайно високий. Кількість затребуваних спеціалістів перевищувала можливості всіх навчальних закладів! Уявіть, навіть якби всі випускники ІТ-спеціальностей долучилися до ІТ-сфери, все одно був би брак кадрів. З початку 2022 року повномасштабна війна все змінила: частина проєктів була призупинена, компанії відреагували на нові виклики убезпечення команд за кордоном і сповільнили темпи зростання. Проте війна — не єдиний каталізатор сповільнення росту компаній. Адже ми показали, що навіть під час війни можемо виконувати взяті на себе зобов’язання, та й надалі надавати якісні послуги нашим партнерам і клієнтам. На мою думку, більш вагомим чинником стало те, що в цілому сповільнилися інвестиції й зростання в технологічному секторі по всьому світу.
Ми рекомендуємо цей час використати для особистого зростання і розвитку. Вкладати в свої знання й нові навички, в себе, в свій розвиток.
- Чому ІТ-кластер Закарпаття вирішив влаштовувати навчання для студентів?
— Одне з ключових завдань і напрямок роботи, який сповідує Закарпатська ОВА, — освіта та позитивні зміни. Тому ІТ-кластер сфокусувався на глобальних проєктах у масштабах регіону, щоб усі охочі мали можливості зростання й розвитку. Особливо це стосується людей, які втратили роботу і були змушені переїхати в інші регіони нашої країни.
- Розкажіть, якими були результати першої зимової ІТ-школи? Скільки учасників та звідки долучилися? Що саме вивчали, скільки днів тривала зимова школа і де можна ці знання застосувати?
— Зимова IT-школа — це потужний тижневий онлайн-курс, що дозволив студентам заглибитися в різні IT-спеціальності і зрозуміти, який напрямок обрати. Під час занять торкнулися тем Front-end та Back-end розробки, інноваційних напрямків, важливості й розвитку soft-skill, а також digital marketing. Більше 10 компаній-партнерів кластеру долучилися до викладання.
Такий потужний проєкт залучив понад 260 студентів з різних куточків області. Вони прослухали близько 20 лекцій і мали змогу поспілкуватися з 25 спікерами події.
Це не було навчання самої професії — учасники дістали загальне розуміння того, як і куди рухатися, щоб стартувати в ІТ.
- Нещодавно завершилося навчання з англійської для айтівців. Роз’ясніть, будь ласка, нашим читачам, чим відрізняється звичайна англійська і та, якої ви навчали?
— Справді, завершився спільний проєкт Закарпатського ІТ-кластеру та компанії ENGLISHDOM. Курс стартував 16 лютого й тривав до 21 березня. У його рамках ми провели 10 лекцій ІТ-бізнес англійської, що, безперечно, поліпшило розуміння тих чи тих процесів, важливих моментів комунікації та, сподіваємося, змотивувало учасників не зупинятися на досягнутому. Звичайно, вивчити англійську за 10 занять нереально, але ми постаралися дати базу для розуміння того, який саме словниковий запас англійської потрібен айтівцям.
Ми мали понад 800 реєстрацій, а це значить, що є шалений запит на такі формати навчання й кандидатам такі можливості цікаві й корисні.
- Які ще навчальні проєкти заплановані й на коли?
— Найближчим проєктом буде курс IT Fundamentals для Закарпаття. Це спільний проєкт компанії EPAM та Закарпатського ІТ-кластеру. Основна мета проєкту — дати розуміння, як працює «залізо», як відбувається взаємодія й передача інформації на програмному рівні. Частина курсу буде присвячена математиці в ІТ, що є не менш важливим, аніж два попередні модулі.
Наразі кластер веде активну роботу щодо майбутніх проєктів. Долучилося багато партнерів, колег і проактивних формацій. Інформацію про всі проєкти й останні новини кластеру можна буде знайти на офіційному сайті кластеру, а також в соціальних мережах. Також потужним інформаційним партнером є Ужгородський університет — як найбільший виш регіону.
- Чи безплатним є навчання і як до нього долучитися?
— Всі проєкти кластеру є повністю безкоштовними й відкритими для всіх охочих. Ми не обмежуємо реєстрації і з інших регіонів країни. Готові вкладатися та провадити наші програми, експертизу та знання для всіх, хто цього бажає.
Дякую за цікаві та змістовні запитання! До наступних зустрічей!