На Закарпатті вперше в Україні провели олімпіаду з чеської мови
Завдання для учасників розробили викладачі кафедри словацької філології УжНУ, які відтак і перевіряли роботи
Змагання організував Департамент освіти і науки, молоді та спорту Закарпатської обласної військової адміністрації після звернення директорів шкіл, де вивчають чеську мову як іноземну.
Журі олімпіади очолила завідувачка кафедри словацької філології Наталія Петріца. Її заступницею стала доцентка Юлія Юсип-Якимович. Також до складу увійшли доцентка Леся Буднікова, асистентка кафедри Ганна Кардаш. Дистанційно до перевірки робіт була залучена лекторка чеської мови та культури УжНУ, старша викладачка Елішка Кашпер.
Учасниками першої обласної олімпіади були учні Ужгородського ліцею № 3, Мукачівського ліцею № 6 Мукачівської міської ради, Свалявського ЗЗСО № 1. Більшість учнів опановує програму з 5 до 9 класу, а в Ужгородському ліцеї № 3 – до 11 класу. У 5-9 класах досягають рівнів А1-А2 , а в старшій школі – В1.
Школярі навчаються за програмами, які розробила Наталія Петріца у співавторстві з учителями Ужгородського ліцею №3. Необхідні матеріали школи отримують від чеських партнерів через фонд «VIZA». Доцентки кафедри Наталія Петріца та Юлія Юсип-Якимович їх проаналізували й підготували рецензії, відгуки, щоб підручники та робочі зошити, видані в Чехії, були рекомендовані МОН України для вивчення учнями українських шкіл.
Від директорів закарпатських шкіл надходять пропозиції щодо розробки типової навчальної програми для початкової школи. Над розробкою такої програми працюють вчителька Діана Данко та Наталія Петріца, утім такий освітній документ потребує відповідних підручників і зошитів з друкованою основою. Подібні підручники для найменших учнів-іноземців видано в Чеській Республіці, однак вони мають пройти перевірку на відповідність вимогам НУШ в Україні.
Щодо можливостей вищої освіти, на кафедрі словацької філології з 2013 року відбувається набір на освітню програму «Чеська мова і література» (бакалаврат і магістратура). А з 2017 року функціонує лекторат чеської мови і культури.
Доцентка Наталія Петріца пояснює, що під час перевірки олімпіадних робіт добре видно сильні й слабкі сторони навчання, про що поінформують учителів шкіл: «Запорукою повноцінного вивчення й володіння чеською мовою як іноземною є баланс знання граматики й лексики, на основі чого формуються комунікативні компетенції учнів. Для перевірки таких знань, умінь та навичок були підготовлені два блоки завдань: для оцінювання лінгвістичних, соціокультурних та літературознавчих компетентностей учнів. Були розроблені завдання за мовними рівнями – А2 для 9 класу і В1 – для 10-11 класів. Також запропонували школярам завдання відкритого типу, що передбачали заповнення пропусків у тексті відповідними словосполученнями у правильній граматичній формі. Другий блок мав літературознавчий характер – передбачалася ретельна робота з текстом, переклад, аналіз інформації, відповіді на питання. У старших класах були подібні завдання, але складнішого рівня. Одне із завдань другого блоку передбачало написання есе на певну тему: для дев’ятикласників – про своє хобі, для десятикласників – про омріяну подорож навколо світу. Одинадцятикласникам потрібно було описати улюблену книгу чи фільм. Обсяг есе мав відповідати умовам Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти (CEFR, CEFRL) для рівня А2 чи В1».

Завідувачка кафедри вважає олімпіаду стимулом до вдосконалення і своєрідним визнанням. Етап змагання можливий, коли мова викладається на відповідному рівні. Але шлях до цього був тривалим, а вивчення чеської мови як другої іноземної стало можливим завдяки співпраці Закарпаття з чеськими партнерами, найактивнішим із яких є Край Височина та благодійний фонд «VIZA».
Доцентка Юлія Юсип-Якимович додає: «Школи справді пройшли складний шлях, щоб вийти на рівень олімпіад. Тепер у багатьох ЗЗСО хотіли б запровадити вивчення чеської як іноземної, з таким запитом звертаються батьки, учні, але не вистачає вчителів. Тому своєрідним виходом стала перекваліфікація, коли в магістратуру на освітню програму «Чеська мова та література» вступають випускники інших відділень і здобувають другу вищу освіту. Наприклад, директорка Велятинського ліцею вступила до магістратури, здобула другу вищу освіту за ОПП «Чеська мова та література», тепер викладає чеську мову в цьому ліцеї».
Варто зауважити, що двома тижнями раніше в Закарпатському інституті післядипломної педагогічної освіти відбувся ІІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади зі словацької мови. Участь у ньому взяли 14 школярів з Ужгородського ліцею №4, Перечинського ліцею і Тур’є-Реметівського ЗЗСО, Мукачівської школи № 13. Визначали перші 2 місця в 10–11 класах, а в 9 класі – одного переможця. По суті, кожна зі шкіл мала призове місце.
Такі змагання проводили вдруге під егідою МОН з ініціативи й за підтримки Департаменту освіти Закарпатської ОВА. Роком раніше з метою популяризації словацької мови серед учнів подібна олімпіада відбулася на філологічному факультеті УжНУ, ініціаторкою якої була лекторка словацької мови та культури професорка Яна Кесселова.
Зацікавлення до вивчення чеської і словацької мов у школах продиктоване також полегшеними умовами вступу до закордонних вишів. Тому кафедра словацької філології УжНУ нині конкурує не так з українськими ЗВО, як із чеськими і словацькими університетами. Утім щороку має вступників саме з тих ЗСО, де вивчають чеську і словацьку як іноземну.
Олімпіада з чеської мови має всі шанси стати традиційною. Вона важлива для підтримки мови, культури, історії Чеської Республіки в контексті етнічної толерантності та з метою зміцнення співпраці між нашими країнами.