Сайт Медіацентру УжНУ
Підрозділ створений у липні 2013 року

Студентів-медійників, блогерів та фоловерів запрошують до Клубу свідомих громадянських журналістів

Проєкт ініціює Ужгородський пресклуб за підтримки відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні з долученням відділення журналістики УжНУ та регіонального представника Інституту масової інформації

0 86
На Закарпатті запрацює Клуб свідомих громадянських журналістів, у межах якого проведуть 10 тренінгів для всіх, хто цікавиться журналістикою, соціальними мережами, блогосферою. Освітні заходи триватимуть щомісяця і спрямовані на поліпшення інформаційної гігієни, медіаграмотності в регіоні.

Студентів-медійників, блогерів та фоловерів запрошують до Клубу свідомих громадянських журналістівІніціює проєкт Ужгородський пресклуб за підтримки відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні. Підтримують ініціативу відділення журналістики УжНУ та регіональний представник Інституту масової інформації. Презентувала проєкт 31 травня в пресклубі його голова Ірина Бреза. До обговорення потреб громадськості в якісній, перевіреній інформації долучилися завідувач кафедри журналістики УжНУ, професор, доктор наук із соціальних комунікацій Юрій Бідзіля та регіональний представник ІМІ Ярослав Гулан.

Юрій Бідзіля
Юрій Бідзіля

Проблема поширення неперевіреної інформації в сучасному інформаційно-комунікаційному просторі зумовлена як рівнем медіакультури, так і недосконалістю законодавчої бази, браком важелів упливу, – вважає Юрій Бідзіля. Регулювати процес досить складно навіть Комісії з журналістської етики, до якої входить завідувач кафедри журналістики. Порушники зазнають публічного осуду, попередження, але зрештою нічого не змінюється.

«Професія журналіста покладає величезні зобов’язання на людину, яка поширює інформацію. У медійника, як і в лікаря, головне – не зашкодити. Сьогодні, крім Суспільного мовника, ніхто не вимагає диплома про відповідну освіту. Доки не буде відрегульовано, що лише акредитований журналіст вважається професійним журналістом, доти існуватимуть проблеми з неякісними медіа. Останнім часом у нас превалює функція інформування, точніше гарячого, навіть часто скандального висвітлення. За недоліки, помилки засіб масової інформації навіть не просить вибачення. Але ж медіа повинні виконувати й освітню, культурну, просвітницьку функції. Не менш важлива економічна складова. Рівень журналістики залежить від фінансування медіа. З регіонів до столиці відбувається відтік професійних кадрів, що спричинює ситуацію, яку сьогодні маємо на регіональному медіаринку», – переконаний завідувач кафедри журналістики.

Тенденції, про які говорить Юрій Бідзіля, підтверджені дослідженнями Інституту масової інформації. Організація моніторить все, починаючи від перешкоджань свободі слова і закінчуючи журналістськими стандартами. Загалом результати досліджень закарпатського медіаринку невтішні, – зазначає регіональний представник ІМІ.

Ярослав Гулан
Ярослав Гулан

«Ми проводили моніторинг сайтів, намагалися з’ясувати їхніх власників. Так, юридично сайти не є ЗМІ. Але видання, яке себе поважає, має опублікувати ім’я редактора або того, хто відповідальний за цей сайт. Якщо інформації немає, це означає, що там є маніпуляція. Сьогодні соцмережі стали джерелом інформації. Сайти дозволяють собі не перевіряти інформацію з соцмереж. Затим публікують вже нібито свою новину в соцмережі й мають ще активніше обговорення вже в себе на сторінці. Під час пандемії ситуація лише погіршилася. Ще одна негативна тенденція полягає в тому, що більшість джерел для закарпатських онлайн-видань – це пресслужби. Стрічки новин переповнені інформацією, яка поширюється у релізах. Це не погано, але в чому ж тоді робота журналіста? Крім того, медійники не відстежують продовження резонансних тем. Натомість є чимало випадків, коли важливо це робити, а також представити в матеріалі думки обох сторін», – розповів Ярослав Гулан.

З огляду на проблемні ситуації, описані тенденції і виникла ідея нового проєкту – Клубу свідомих громадянських журналістів. Голова Ужгородського пресклубу Ірина Бреза зазначає, що метою освітніх тренінгів, які відбудуться в межах проєкту, є підвищення обізнаності тих, хто активно поширює суспільно-важливий контент, аби вони уважно обирали інформацію, розуміли наслідки її поширення.

Ірина Бреза
Ірина Бреза

«Ми запланували серію з 10 освітніх тренінгів на базі пресклубу в онлайн-форматі. Тренери із Закарпаття, Києва, Львова будуть щомісяця проводити заходи. Плануємо, щоб учасники тренінгів подружилися зі ЗМІ, можливо, створили спільні проєкти. Це надасть їм більшої ваги як блогерам, медійникам-аматорам. Проєкт невеличкий, але, сподіваємося, буде цікавим», – розповіла Ірина Бреза.

Учасники засідання в пресклубі наголошують на важливості інформаційної гігієни. Водночас зауважують: щоб підвищити рівень медіакультури, потрібно, аби власники, працівники засобів масової інформації поважали себе й авдиторію, прагнули вдосконалення медіаринку, а авдиторія розуміла засади медіаграмотності, володіла критичним мисленням. Важливо усвідомлювати, що інформація є товаром, однак дбати не лише про швидкий ефект від переглядів сенсаційних, часто недостовірних новин. Адже репутація ЗМІ, довіра авдиторії важливіші за тимчасовий ефект.

Наталія Толочко,
фото Ані Семенюк (Ужгородський пресклуб)
Залишіть відповідь

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.