Університет * Школа = Успіх²
На форумі чималий інтерес викликала наша доповідь, яка стосувалася співпраці між факультетом інформаційних технологій Ужгородського університету та гімназією-інтернатом міста Хуста. Основні ідеї доповіді наведемо в цьому блозі.
Середня школа забезпечує підґрунтя для підготовки у закладах вищої освіти висококваліфікованих спеціалістів. Тому університети повинні сприяти фаховому зростанню учнів раніше, ніж ті сядуть на студентську лаву.
Відчуваючи, що інформаційні технології є мейнстримом розвитку людства, співпраця в цій сфері між двома провідними навчальними закладами області зародилася за сприяння учителів інформатики гімназії-інтернату Хуста Миколи Дроня, Мирослава Антала та попереднього директора − Михайла Онофрея. Продовжує розвивати цю лінію й теперішній керівник закладу – Олександр Бачкай. Ми б виокремили три основні напрями співпраці між факультетом інформаційних технологій Ужгородського університету та гімназією-інтернатом міста Хуста.
Науково-методична співпраця
Перший – науково-методичний, який полягає в розробці стратегій підготовки до змагань різного плану з програмування. Постійний обмін інформацією, планування роботи на тиждень, допомога в розв’язанні задач підвищеної складності – це найголовніші складові науково-методичного напряму. До цієї роботи дуже доцільно залучати студентів, що закінчили відповідну школу, з якою планує співпрацювати виш. Вони можуть допомагати в консультуванні учнів під час оволодіння комп’ютерними азами, причому факультет радо надає навчальні матеріали.
До речі, капітаном однієї з найсильніших команд УжНУ зі спортивного програмування є четвертокурсник факультету інформаційних технологій, випускник гімназії-інтернату міста Хуста, багаторазовий призер усеукраїнських олімпіад з програмування Михайло Пригара. Він неодноразово долучався до проведення майстер-класів, читання лекцій під час літніх шкіл з програмування та консультування учнів із різних питань, пов’язаних з ІТ-сферою. Нині налагоджуємо таку ж співпрацю з Виноградівською ЗОШ №8.
Літні школи з програмування
Другий – організаційно-навчальний – полягає в організації літніх шкіл та інших навчальних заходів із програмування. Літню школу з програмування в Хусті спочатку планували лише для місцевих гімназистів. Але з другого року до участі долучилися й школярі інших навчальних закладів середньої освіти Закарпатської області. З третього року школа набула всеукраїнського масштабу. Так, учасниками ІІІ Всеукраїнської учнівської школи з програмування, яка тривала в Хусті з 19 до 25 серпня 2019 року, були учні із Чернівецької, Волинської, Тернопільської, Хмельницької, Житомирської та Дніпропетровської областей. Це свідчить, що співпраця між факультетом інформаційних технологій УжНУ та гімназією-інтернатом Хуста стала певним ядром, до якого приєднуються навчальні заклади не лише Закарпаття, а й інших областей.
Тренінги й майстер-класи
Третій – популяризаційний: на базі гімназії-інтернату м. Хуста проводяться майстер-класи для учнів та семінари для вчителів. Для учнів фахівці факультету інформаційних технологій влаштовують майстер-класи щороку наприкінці травня. Цьогоріч уже вдруге відбулися семінари для вчителів. Причому семінари проведені не лише в Хусті, а й у Нересниці, де планується налагодити співпрацю у сфері робототехніки на базі ІТ-компанії «Інфобайт сервіс» (керівник – Петро Михайльо). Лекторами на семінарах стали провідні фахівці у сфері середньої освіти, серед яких – автори шкільних підручників Йосип Ривкінд та Віктор Шакотько, адміністратор інтернет-порталу організаційно-методичного забезпечення дистанційних олімпіад з програмування для обдарованої молоді навчальних закладів України e-olymp Сергій Жуковський.
Гімназія-інтернат міста Хуста завжди показує високі результати на змаганнях з інформатики різного рівня. А команда Закарпатської області, яка формується на цього закладу, у минулі роки вже двічі ставала переможцем Всеукраїнського турніру юних інформатиків та двічі виборювала третє місце.
Профорієнтація
Співпраця між закладами середньої та вищої освіти часто зводиться до Днів відкритих дверей, які, звісно, є корисними для вирішення проблеми вибору професії. Але відчуття професії починає більше вироблятися після опанування азів та осмислення напрямку руху до освоєння майбутніх необхідних професійних навичок. Саме тут повинні приходити на допомогу учням і вчителям середніх шкіл фахівці закладів вищої освіти.
Найближчим часом буде підписано меморандум про співпрацю між факультетом інформаційних технологій Ужгородського університету та гімназією-інтернатом міста Хуста, де офіційно зафіксуємо всі напрямки співпраці.